Sort by
Sort by

Kaffe i konfliktens kärna

Enastående envishet förenar Sydsudans bönder
Kaffe i konfliktens kärna

Om kaffet har en födelseplats, så är det här. Den höglänta Bomaplatån sträcker sig brant upp mot Sydsudans östra gräns, innan den spiller över i grannlandet Etiopien. Området brukar kallas för ”kaffets vagga” och är en av få platser i världen där det växer vilda kaffebönor.

Kaffebusken har djupa rötter i traktens historia, men den senaste tidens våldsamheter har praktiskt taget fått produktionshjulen att stanna. Industrin förstördes i princip helt och hållet under kriget som föregick landets självständighet från Sudan år 2011. När en ny nation såg dagens ljus såddes fröna till en försiktig återhämtning. Men efter bara några år återupptogs striderna igen. Mot alla odds, och tack vare en grupp beslutsamma och beundransvärda bönder i Sydsudan, börjar dock kaffet återhämta sig.

Jordnära insats

Under åren av fred som följde efter självständigheten inledde Nespresso arbetet med att blåsa liv i produktionen av kvalitetskaffe med hjälp av den ideella organisationen TechnoServe.

TechnoServe hjälpte till att bygga upp samarbeten med lokala bönder. De tillhandahöll verktyg, teknisk know-how och utbildning, så att bönderna kunde få fram en skörd av högsta kvalitet till den krävande, internationella marknaden.

De första kaffekooperativen bildades i Yeiregionen i Sydsudan och man byggde också flera våtkvarnar. På förädlingsanläggningarna förvandlas de skördade kaffebären till kaffebönor färdiga för export. Våtkvarnarna spelar en viktig roll i arbetet med att höja kvaliteten på den färdiga produkten.

De medför också direkta fördelar för bönderna.

”För mig, som kvinna, har de inneburit mindre arbete – framför allt när det gäller skalrensningen. Jag brukade använda en slipsten eller mortel, men nu rensas skalen bort under malningen”, berättar Hellena Atiku, bonde inom Inutu Cooperative.

Den första skörden

Arbetet bar snabbt frukt. ”Suluja ti South Sudan” betyder ”Sydsudans början” på den lokala kakwadialekten. Det var också namnet på Nespressos lilla kaffesändning – den första skörd någonsin som exporterades från Sydsudan år 2015.

Landet är nästan helt beroende av olja för att få in utländsk valuta, men nu hoppas man att kaffet kan bli landets näst viktigaste exportvara.

Runt 300 bönder engagerades till att börja med i kaffekooperativen, men idag har antalet vuxit till 730. Sedan programmet inleddes har 1 270 hushåll deltagit i minst ett av de utbildningstillfällen som hjälper dem att tillägna sig viktiga kunskaper och färdigheter inom jordbruk.

Projektet har som målsättning att öka antalet färdigutbildade bönder till 8 000 senast år 2020. Det är en enorm utmaning med tanke på den pågående konflikten, men något som alla verkligen brinner för att uppnå.

Radiokontakt

På grund av konflikten kan TechnoServes personal inte längre arbeta i Sydsudan, men de hjälper ändå bönderna. I ett radioprogram som sänds varje vecka förmedlas goda råd om den aktuella säsongen och uppföljande utbildning.

Programmet produceras i grannlandet Uganda och sänds på tre olika språk på Sydsudans populära radiostation Spirit FM.

”’Det ger oss otroligt mycket att kunna hjälpa kaffebönderna att bli mer professionella och att få ut betydligt bättre förtjänst och höja sin levnadsstandard ’
Paul Stewart, TechnoServe”

”Det har varit spännande att samarbeta med lokalsamhällen och Nespresso för att sätta igång arbetet med att bygga upp en kaffeindustri som i framtiden kan erbjuda en långsiktig inkomstkälla för 50 000 familjer”, säger Paul Stewart, regionchef för Coffee Initiative på TechnoServe.

”Sydsudan är extremt underutvecklat jämfört med sina grannar, så det har gett oss otroligt mycket att kunna hjälpa landets bönder att verkligen utvecklas till professionella kaffebönder och att få ut betydligt bättre förtjänst och höja sin levnadsstandard.”

Vägen till fred

Nespressos projekt i Sydsudan är en del i The Positive Cup-strategin, som har som mål att förbättra böndernas livsvillkor och främja hållbarhet vid inköp och konsumtion av kaffe.

Nespressos varumärkesambassadör George Clooney har rest till Sydsudan många gånger för att bistå arbetet med att få ett slut på konflikten i landet. Han anser att kaffe är viktigt för landets framtid.

”Kaffeodlingar har en lång historia av att skapa fredliga fickor i väldigt osäkra områden. Vi drack en första kopp i somras och det smakade faktiskt lite godare än vanligt, när man visste att det kom från människor som har arbetat så hårt för att uppnå fred och ett normalt liv.”

The United States Agency for International Development, USAID , anslöt sig nyligen till samarbetet mellan Nespresso och TechnoServe och hjälper nu till att utöka projektet.

Man ska nu hjälpa ännu fler bönder i områden där kaffeplantager etableras. Och precis som i gamla odlingstrakter kommer kaffet att erbjuda en välbehövlig inkomst och trygghet till såväl bönderna som deras familjer.