Whether you have years of work experience or you just graduated, there’s a job opportunity for you at Nestlé. Search for jobs here.
Vår förpackningsstrategi
Vi strävar efter att hjälpa till att skapa en avfallsfri framtid.
Vår vision är att ingen av våra förpackningar hamnar på soptippen eller som skräp i naturen. Vi hjälper till att skapa en framtid där smart utformade förpackningar, innovativa nya material, bättre återvinningsinfrastruktur och återanvändbara eller återfyllningsbara förpackningar kan förhindra avfall på land och i hav. Detta mål är ambitiöst, men vi är fast beslutna att nå det.
Deltagande från alla samhällsnivåer är nödvändigt. Som medlem i Ellen MacArthur Foundation’s New Plastics Economy ungdomsinitiativ, har vi åtagit oss att spela en aktiv roll i utvecklingen av välfungerande insamlings-, sorterings- och återvinningssystem i de länder där vi är verksamma. Den globala infrastrukturbristen är betydande och ligger inte inom vår omedelbara kontroll - men vi arbetar med att modellera framgångsrika system för insamling och resursåtervinning med partner runt om i världen.
Vi förespråkar en harmoniserad och bättre reglering av resurser efter konsumentledet och uppmanar regeringarna att påskynda utvecklingen av infrastrukturen. Vi förespråkar ett rättsligt bindande fördrag om plastföroreningar, som vi hoppas kommer att leda till nya, harmoniserade nationella bestämmelser.
Hur vi arbetar för att minska våra förpackningar
896.6
Kilotonnestotal
Vår förpackningsstrategi med fem pelare
Vår förpackningsstrategi är vetenskapligt baserad och gynnas av arbetet vid Nestlé Institute of Packaging Science, som är det enda forskningsinstitutet i sitt slag i livsmedelsindustrin. Företaget grundades 2019 och har omkring 50 förpackningsexperter som är dedikerade till att utveckla nästa generations hållbara förpackningsmaterial.
Institutet bidrar till att utveckla utformningen av förpackningar. Företaget utvecklar återfyllningsbara eller återanvändbara förpackningssystem, utformar förenklade eller återvunna förpackningsmaterial och utvecklar högpresterande barriärpapper och biobaserade, komposterbara och biologiskt nedbrytbara material.
Vår strategi är uppbyggd kring fem pelare:
Färre förpackningar - Minska
Vi vill använda mindre förpackningsmaterial, inklusive mindre jungfrulig plast, som vi planerar att minska med en tredjedel till 2025 jämfört med vår basnivå 2018.
Vi tar exempelvis bort onödiga plastlock, tillbehör, lager och filmer, och i vissa länder fasar vi ut förpackningar som inte återvinns i någon större utsträckning.
Vi lanserade flera förpackningsinnovationer i Latinamerika: omdesigna våra Nescafé enserveringsstyrspakar med kaffe och Mahler Bouillon för att minska plasten som används i förpackningar med mer än 200 ton tillsammans.
Färre förpackningar - återanvändning och påfyllning
För att eliminera behovet av engångsförpackningar arbetar vi med att eliminera icke återvinningsbar plast och investera i innovativa, alternativa leveranssystem.
Många av dessa lösningar används redan på marknader runt om i världen, inklusive påfyllningsbara automater i Indonesien, som har utvecklats med den tekniska partnern Algramo och icke-vinstdrivande inkubatorer Enviu. De nya systemen har testats för Milo och Koko Krunch i samarbete med lokala återförsäljare i Indonesien.
I Tyskland har vi drivit ett pilotprojekt med start-up Circolution. Arbetade i flera livsmedelsbutiker testade teamet nya återanvändbara förpackningar av rostfritt stål för Nesquik, som kan integreras med befintlig returer och rengöringsinfrastruktur.
För transportförpackningar har innovationerna hjälpt oss att ersätta plastkrympfilmen på våra lastpallar, samtidigt som vi gått över till återanvändbara transportlådor.
Vi inser att mer behöver göras och arbetar med olika arbetsgrupper längs värdekedjan, såsom Consumer Goods Forum och Ellen MacArthur Foundation.
Bättre emballage - Omformning
Vi samarbetar med industripartners för att utveckla nya förpackningsmaterial och lösningar.
I slutet av 2021 hade vi tagit bort alla plaststrån från våra produkter och utvecklat skräddarsydda papper som ett alternativt material.
Genom hela vår portfölj utvärderar vi kontinuerligt våra material och testar och introducerar alternativ, såsom återvinningsbart papper för Maggi bouillon kuber i Frankrike, för att ersätta multi-material omslag.
Vi strävar efter att designa 100% av våra plastförpackningar för återvinning och fasar ut icke återvinningsbara material. I slutet av 2023 var 83,5 procent av våra plastförpackningar utformade för återvinning.
Bättre system - återvinning
Vi arbetar för att hjälpa till att stoppa plastavfallet i miljön i vår globala verksamhet.
Vi stöder infrastrukturer för insamling, sortering och återvinning i de länder där våra produkter säljs och har som mål att samla in och återvinna samma mängd plast som vi använder i våra produkter under en “ett ton in, ett ton ut”.
I Malaysia gick Nestlé till exempel samman med Petaling Jaya City för att starta ett insamlings- och återvinningsprogram från dörr till dörr som ett frivilligt återvinningsinitiativ. Detta banbrytande program har erkänts av både FN:s miljöprogram (UNEP) och Malaysias miljöministerium som ett exempel på bästa metoder för separation vid källan.
Bättre system - Omprövning av beteenden
Att ta itu med problemet med plastavfall kräver en grundläggande beteendeförändring från oss alla, inklusive Nestlé, detaljhandelspartner, leverantörer och konsumenter.
Vi har genomfört hållbarhetsutbildningar inom förpackningar för våra medarbetare, och har som mål att utbilda och uppmuntra andra genom en mängd olika program och kampanjer, som hjälper alla att föreställa sig en avfallsfri framtid. Exempel på detta är Nespressos programvideor för kapselinsamling, den digitala plattformen Dove Lo Butto i Italien som hjälper kunderna att hitta närmaste plats att bli av med sitt förpackningsavfall och Nescafé Dolce Gusto konsumentupplysningskampanjer i Tyskland och Mexiko.
I USA har Nestlé Health Sciences eliminerat svårfångade sälar för vitaminer och kosttillskott. Våra varumärken Pure Encapsulations och Atrium Innovations stödde innovationen med en digital kampanj.
I Brasilien, Frankrike och Schweiz lanserade våra kaffemärken Nescafe Dolce Gusto och Nespresso komposterbara kaffekapslar. En digital kampanj, tillsammans med information på förpackningen som uppmuntrar separering av organiskt hushållsavfall och komposterbart material, ökade medvetenheten bland konsumenterna.