Sort results by
Sort results by

ZOÉGAS Summer Edition 2022 – för en smakfullare sommar 

Årets sommarkaffe från Zoégas är äntligen här! Zoégas Summer Edition 2022 är en smakrik mörkrostblandning med toner av honung och mogna hallon. Sommarkaffet säljs endast i begränsad upplaga och finns i handeln från mitten av april.
ZOÉGAS Summer Edition 2022 – för en smakfullare sommar 
Back to Press releases

Årets sommarkaffe består av Arabicabönor från Malawi, balanserad med bönor från Brasilien och Centralamerika. Kaffet är 100% Rainforest Alliance certifierat och med en smakprofil särskilt framtagen för nordiska konsumenter.

-    Årets nyhet är en smakrik sommarblandning med len och mild eftersmak av honung och mogna hallon, perfekt att avnjutas tillsammans vid fikastunder under långa varma dagar, säger Minette Rosén, råkaffeansvarig på Zoégas.

Zoégas lägger stor vikt vid hållbarhet och socialt ansvar och varje år investerar man i unika hållbarhetsprojekt kopplat till lanseringen av det aktuella årets sommarkaffe. 2022 är inget undantag och årets projekt fortsätter på den jämställdhetsresa som medgrundaren Maria Zoéga påbörjade redan på tidigt 1900-tal. I år väljer Zoégas att stötta ideella organisationer som vill öka möjligheter till sociala kontakter och främja jämställdhet i samhället. Detta i en tid då många ungdomar söker sociala mötesplatser och tillhörighet.  

-    Vi har valt att ge ideella organisationer i Sverige en möjlighet att söka ett bidrag till initiativ som ökar möjligheter till sociala kontakter och främjar jämställdhet. Vi vill uppmuntra till att skapa mötesplatser som låter människor bli en del av ett sammanhang. Zoégas värnar om aktiviteter som har en positiv inverkan på miljö och välmående, säger Charlotta Carlström Balmont.

Utifrån ett antal kriterier i syfte att öka möjligheter till sociala kontakter samt främja jämställdhet har sedan tre ideella föreningar valts ut:

-    Vi har valt ut tre ideella organisationer som vi tycker uppfyller våra kriterier på ett bra sätt: Drivkraft har ett långsiktigt synsätt och verkar för jämställdhet med fokus på utbildning, genom att tex erbjuda mentorer och hålla i läxhjälp. Påarps scoutkår som bedriver ett viktigt arbete med fokus på natur, miljö och välmående. Vi har också valt ut Fenix kampsport som genom nytänkande, digitalisering och inkludering skapar goda resultat inom närvaro, hälsa och fysisk aktivitet, säger Charlotta Carlström Balmont.  

Traditionsenligt har årets sommarkaffe även fått en helt egen förpackningsdesign. Årets design är framtagen av illustratören Björn Rudnert som har inspirerats av hållbarhetsprojektet, Zoégas hemstad Helsingborg och sommarens internationella stadsmässa H22 City Expo med fokus på högre livskvalitet i en smartare och mer hållbar stad.

Sommarkaffet har varsamt mörkrostats på Zoégas rosteri i Helsingborg och finns att köpa i begränsad upplaga i butik från vecka 15 både som hela bönor och malt kaffe. Rekommenderat pris är 70 kronor för hela bönor och 59 kronor för det malda kaffet.

För mer information, produktprover eller högupplösta bilder, kontakta:
Mikael Lindgren, Kommunikationschef Nestlé: [email protected] 
Lisa Irell, Senior Brand Manager för Zoégas: [email protected]