Sort by
Sort by

Nestlé och Alliance for YOUth skapar 300,000 nya möjligheter för ungdomar fram till 2025

youth
Back to Press releases

COVID-19-pandemin har en enorm inverkan på samhället och särskilt på ungdomar vilket den senaste statistiken bekräftar – ungdomsarbetslösheten ökar nu med mer än 3 miljoner drabbade ungdomar runt om i Europa. Även i Sverige har effekterna på arbetsmarknaden slagit särskilt hårt mot de unga. I september hade arbetskraften bland 15-24 åringar minskat med cirka 46 000 personer jämfört med samma månad förgående år. Det är därför avgörande att hitta olika sätt att stödja ungdomar och minska risken av en förlorad generation.

”Att investera i ungdomar är den enskilt viktigaste investeringen för samhället. Tillsammans med våra Alliance for YOUth-partners har vi redan erbjudit mer än 450 000 jobb och utbildningsmöjligheter sedan initiativet startade 2014. Jag är stolt över att fortsätta denna resa tillsammans, även här i Norden”, säger Torben Elmborg, chef för Nestlé Norden.

På initiativ av Nestlé samlar Alliance for YOUth olika företag (inklusive Adecco, Facebook och EY) som vill hjälpa unga att komma in på arbetsmarknaden. I veckan meddelade alliansen att de kommer skapa 300 000 * nya möjligheter för ungdomar i Europa, Mellanöstern och Nordafrika fram till 2025. Trots pandemin vill Nestlé och dess 300 partners fortsätta sina ansträngningar och tillhandahålla ett första jobb, lärlingsplatser samt praktikplatser till de unga. Företagen vill också utrusta unga med rätt digitala och gröna färdigheter för att kunna forma morgondagens samhälle.

På Nestlé är denna gemensamma ambition en del av Nestlé Needs YOUth – ett program för att stödja unga i yrkeslivet. En del av åtgärderna:
- Nestlé ska tillhandahålla 20 000 jobbmöjligheter/förstagångsjobb samt 20 000 lärlingsplatser och praktikplatser i Europa, Mellanöstern och Nordafrika fram till 2025.
- Nestlé lanserar sin eBusiness Academy för unga i syfte att förbättra de digitala färdigheterna.
- Nestlé arbetar med unga jordbrukare för att öka andelen hållbara jordbruksmetoder och påskynda övergången mot en koldioxidneutral livsmedelskedja.
- Online-aktiviteter för att stödja unga i arbetssökandet.
- Främja entreprenörskap.
Klimatförändringar och digital transformation är några av de många utmaningar som samhället står inför. Genom ovan åtgärder vill Nestlé förse unga med rätt kompetens för att ge dem möjlighet att hantera dessa utmaningar. Nestlé och Alliance for YOUth kommer regelbundet att uppdatera sina åtaganden och aktiviteter.

*Åtagandet att skapa 300 000 möjligheter fram till 2025 är beslutat av de 15 europeiska medlemmarna i Alliance for YOUth som innefattar Adecco Group, BT, Cargill, CEMEX, ENGIE, EY, Facebook, Firmenich, Microsoft, Nestlé, Nielsen, Publicis Groupe, Salesforce, Solvay, White & Case.
För mer information:
-    Nestlé needs YOUth – helping young people taking the next step in their life
-    Nestlé supports the relaunch of the European Alliance for Apprenticeships