ZOÉGAS sommarkaffe 2021 – stödjer vattentillgången i Uganda

sommarkaffe
Back to Press releases

Årets sommarkaffe från Zoégas är äntligen här! Zoégas Summer Edition 2021 är en smakrik mörkrostblandning med toner av smultron och krusbär. Sommarkaffet säljs endast i begränsad upplaga och finns i handeln från mitten av april.

Nu lanserar Zoégas årets sommarkaffe, en exklusiv mörkrostblandning särskilt framtagen för sommaren. Kaffet är 100% Rainforest Alliance certifierat och består av en signaturböna från Uganda i regionen Rwenzori, tillsammans med bönor från Östafrika och Sydamerika.

- Årets sommarkaffe är somrigt, fräscht och lättdrucket. Med toner av smultron och krusbär passar det utmärkt för säsongen och ger en fulländad smakupplevelse, säger Minette Rosén, råkaffeansvarig på Zoégas.

Varje år investerar Zoégas i ett hållbarhetsprojekt särskilt kopplat till regionen för sommarkaffets signaturböna. 2021 är inget undantag och i år har Zoégas valt att finansiera ett bygge av vattenledningar som ska förse byn Buzira i Rwenzoriregionen i Uganda med rent vatten. I dagsläget spenderar framförallt kvinnor mycket tid till att hämta vatten. Genom att skapa ett strategiskt rörsystem och leda vattnet till olika vattentankar sparar man tid för kvinnorna. Den nya praktiska vattenkällan i kombination med hälso- och hygienutbildning kommer bidra till förbättrad personlig hygien och övergripande försörjning.

- Vi är stolta över att kunna bidra med denna investering och extra glada att höra från vår samarbetspartner i Buzira att byborna själva är väldigt delaktiga i projektet. Det är nytt för dem att företag söker samarbete istället för att själv, med externa resurser, genomföra och driva igenom ett projekt. Detta gör att byn tar stort ägarskap i konstruktion och genomförande, säger Minette Rosén.

Vid lanseringen av förra årets sommarkaffe kunde konsumenterna följa kaffets resa från böna till kopp med hjälp av blockchainteknik. I år använder Zoégas samma typ av teknik men på ett helt nytt sätt. Unikt för årets sommarblandning är att det vattenprojekt som är kopplat till kaffet är 100% verifierat av IBM Food Trust vilket gör att det går att följa alla steg i projektet. På kaffeförpackningen finns en QR-kod som leder konsumenten in på Zoégas hemsida där man kan läsa mer om och följa projektet.

- Så vitt vi vet är Zoégas det första kaffevarumärket som använder blockchain för att visa transparens i ett enskilt hållbarhetsprojekt. Vi var först med att använda blockchaintekniken för försörjningskedjan i en kaffeblandning och nu vill vi göra samma sak för ett enskilt projekt, säger Minette Rosén.

Traditionsenligt har årets sommarkaffe även fått en helt egen förpackningsdesign. Årets design är framtagen av illustratören Björn Rudnert som har inspirerats av hållbarhetsprojektet.

Sommakaffet har varsamt mörkrostats på Zoégas rosteri i Helsingborg och finns att köpa i begränsad upplaga i butik från vecka 16 både som hela bönor och malt kaffe. Rekommenderat pris är 58 kr kronor för hela bönor och 47 kronor för det malda kaffet.

För mer information, produktprover eller högupplösta bilder, kontakta:
Mikael Lindgren, Kommunikationschef Nestlé: [email protected]
Hans Nilsson, Marknadschef för Zoégas: [email protected]