Zoégas gör film om kaffe med exklusiv premiär på Viaplay

Ola Persson står inför en utmaning. Han ska tävla i International Coffee Championship i Dubai - men saknar den sista pusselbiten. Han reser därför till Kenya i förhoppningen att hitta den perfekta kaffebönan vilket visar sig vara lättare sagt än gjort. I Expedition Kahawa får vi följa hans resa som också belyser kaffeböndernas hårda verklighet präglad av pressade priser och klimatförändringar. Kaffeföretaget Zoégas första film är skapad av Zodiak Factory och produceras av Jarowskij med exklusiv premiär på Viaplay den 22 februari.

Även om filmens bakomliggande budskap har en mer allvarlig ton följer filmen Expedition Kahawa – jakten på mästarens blandning master baristan Ola Persson och hans strävan att hitta den bästa kaffeblandningen till tävlingen i Dubai. På Mount Kenyas sluttningar möter han kaffeböndernas hårda verklighet, men också massor av stolthet, glädje och kärlek till kaffe.

- Det var en fantastisk och lärorik upplevelse att få filma i Kenya. Det har fått mig att ännu mer uppskatta kaffeböndernas arbete och kaffet jag arbetar med dagligen, säger Ola Persson.

Deras liv präglas av tuffa utmaningar som rekordlåga priser och klimatförändringar där hållbart odlat kaffe lägger grunden för en ljusare framtid för kaffeindustrin. För att inspirera och sprida detta viktiga budskap lanserar Zoégas tillsammans med Jarowskij och Viaplay filmen Expedition Kahawa.

- Här såg vi tillsammans med Zoégas en möjlighet att berätta en intressant historia som är både spännande och angelägen, inte minst i sitt sätt att belysa klimatförändringar. Vi positionerar eller visar inte Zoégas i filmen, utan här är det passionen för kaffe och odlarnas utmaningar som står fokus, säger Alexander Bastin, SVP & Head of Viaplay and Viafree på Nordic Entertainment Group.

Världsmarknadspriset är det lägsta på 12 år, och så sent som 2018 skapade ett oväder, kopplat till klimatförändringar, stora sociala och ekonomiska problem för kaffebönderna i Kenya. I Expedition Kahawa får tittaren en inblick i hantverket bakom kaffet samtidigt som filmen tar upp de utmaningar som dagens kaffebönder står inför, såväl miljömässiga som sociala och ekonomiska.

- Vi brinner för kaffets hållbara framtid och för att hitta lösningar på de stora utmaningar som kaffeindustrin brottas med idag. Det finns en viktig historia att berätta och vi har känt ett stort behov av att hitta nya, inspirerande sätt att föra fram den på. Vår målsättning med filmen är att få berätta om allt hantverk som ligger bakom en god kopp kaffe, och samtidigt visa den hårda verklighet som Östafrikas kaffebönder lever i, och förhoppningsvis så ett frö hos tittaren om vikten av att förändra och förbättra kaffeböndernas förutsättningar, säger Hans Nilsson, marknadschef på Zoégas.

För mer information vänligen kontakta:

Annelie Barkelund, informationschef Nestlé Sverige AB

Hans Nilsson, marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB