Utmärkelse hjälper konsumenterna att hitta de caféer och restauranger som serverar det godaste kaffet

Konsumenternas förväntningar på kaffeupplevelser blir allt högre och det kan vara en utmaning för konsumenter att hitta de caféer och restauranger som serverar det godaste kaffet. Undersökningar visar även att konsumenter letar efter var de kan dricka Sveriges mest omtyckta kaffe, Zoégas, utanför hemmet. Nu lanseras en ny utmärkelse som ges till de serveringar som uppfyller hårt ställda krav på kunskap och hantverk och som resulterar i enastående gott kaffe.

Utmärkelsen heter ”Warmly recommended by Zoégas” och förnyas och uppdateras årligen.

- Kaffe är för oss kärlek, passion och hantverk. Zoégas kaffe är producerat med stor omsorg om såväl smak som kvalitet, men för att detta ska resultera i en fantastisk kopp kaffe krävs att den också tillreds på ett korrekt sätt. Att servera riktigt gott kaffe kräver expertis och här får de serveringar som ger kaffet den omsorg drycken förtjänar ett bevis på att de levererar en enastående kaffeupplevelse, säger Linnéa Lind, Nordisk marknadschef på Nestlé Professional.

För att få certifieringen ”Warmly recommended by Zoégas” krävs bland annat att personalen har hög kaffekompetens vilket säkerställs genom utbildning av Nestlé Professionals baristor, en digital kaffeakademi och utbildningsmaterial i baristahantverket. Personalen ska även kunna ge sina kunder en förhöjd kaffeupplevelse genom att berätta om kaffet de serverar. Kriterier finns även för hur utrustning ska hanteras och hur serveringen ska gå till. Nestlé Professionals baristor säkerställer regelbundet att kraven efterlevs. Enbart serveringar som serverar ZOÉGAS Professionals kaffe har möjlighet att få utmärkelsen.

- ”Warmly Recommended By Zoégas” innebär för oss att vi säkerställer högre kvalitet på vår kaffekunskap och det hantverk det innebär att tillreda kaffe på bästa vis. Precis som vår höga vinkunskap är det ett natuligt nästa steg att vi nu även ska kunna prata kaffebönor, smaker, ursprung och odling med våra gäster. Att på sikt även kunna kombinera dessert, kaffe och avec är något som vi vill göra och ser fram emot att kunna erbjuda våra gäster, Jon Oscarsson, Beverage Manager för Vassa Eggen Steakhouse, Kommendören och Tako i Stockholm.

Konsumenterna hittar de serveringar som fått utmärkelsen på Zoégas hemsida och genom emblem, skyltar och diplom på plats. Under 2019 kommer även en ny digital platform hjälpa konsumenterna att hitta det godaste kaffet på café och restaurang.

Vid frågor kontakta Linnéa Lind, Nordisk marknadschef på Nestlé Professional: [email protected]

Pressfrågor:Annelie Barkelund, Corporate Communication Manager: [email protected]