Nescafé med ny refillförpackning – väger mindre och lättare att återvinna

nescafe lyx
Back to Press releases

Varje sekund dricks över 6000 koppar Nescafé över hela världen. Nu tar det populära kaffemärket nästa steg för att göra förpackningarna mer hållbara.

”Nu kommer vi med en mjuk refillförpackning för Nescafé Gold och Nescafé LYX gjord av monomaterial - det vill säga den är tillverkad av endast en plasttyp. Förpackningen är därmed anpassad för återvinning och kan sorteras som plast. I framtiden kommer vi att genomföra denna förändring för hela Nescafé-portföljen som en del av Nestlés ambition att endast använda återvinningsbara eller återanvändbara förpackningar till 2025, säger Anna Lindqvist, marknadschef för Nescafé i Norden.

Genom att ta bort aluminiumfilmen på insidan kommer den nya förpackningen att väga 20 procent mindre än den tidigare förpackningen som nu byts ut.

Anna Lindqvist säger att Nestlé och Nescafé har påbörjat en resa:

"Vi är på väg men vi har en lång väg att gå innan vi når mållinjen. Strategin består av flera delmål, som att eliminera engångsförpackningar och bidra till förändrat konsumentbeteende. Vi kommer att hjälpa konsumenter att göra mer hållbara val genom bättre information på förpackningen, till exempel om hur de ska återvinnas, säger Lindqvist.

De traditionella Nescafé Gold-burkarna är redan återvinningsbara; glasdelen sorteras som glas och plastlocket som plast. 

Den nya refillförpackningen kan hittas i svenska livsmedelsbutiker nu.

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan.