Sort by
Sort by

Nu kommer Starbucks hem till svenskarna

Svenskarna är ett av världens mest kaffeälskande folk och 85 procent av hushållen konsumerar kaffe. Nu blir Starbucks-kaffe tillgängligt i handeln över hela Sverige – för att avnjutas hemma.
Starbucks
Back to Press releases

Nu lanserar Nestlé en ny premium kaffeupplevelse när Starbucks för hemmabruk släpps på svenska marknaden. Detta är den första lanseringen i Sverige sedan de två företagen gick samman i en global kaffeallians i augusti 2018. Avtalet, värt 7,15 miljarder dollar, ger Nestlé de globala rättigheterna att sälja Starbucks kaffe- och teprodukter i detaljhandeln.

-Svenskarna älskar kaffe och konsumtionen är hög både i och utanför hemmet. Cafétrenden har varit stark de senaste åren och nu får svenskarna äntligen möjlighet att även använda Starbucks goda och högkvalitativa produkter i hemmet, säger Jonas Holfve som är chef för Nestlé i Sverige.

Sedan början på november finns Starbucks till Nespresso-maskiner att köpa i Elgiganten-butikerna. I december kommer produkterna lanseras på Coop och i början på 2020 i övriga mataffärer och nätbutiker. 

-Starbucks signatur är rostningen och den specifika smakprofilen. En av våra största utmaningar låg i att återskapa denna unika smakprofil till kapslarna för Nespresso och Nescafé Dolce Gusto. Genom att finjustera och optimera recepten lyckades vi skapa den precisa Starbucks-smakupplevelsen som vi tror kommer bli mycket efterfrågad här i Sverige, säger Jonas Holfve.

Produkterna, med samma kända smakprofil som kaffet på Starbucks-caféerna, består av 20 produkter med rostat och malt kaffe samt hela bönor och även det första Starbuckskapselkaffet någonsin; kaffekapslar för Nespresso-maskinsystemet och för Nescafé Dolce Gusto. Alla produkterna är gjorda på 100 procent Arabica-bönor av hög kvalitet, etiskt odlade från världens premiumkaffe-regioner. 

Här är de 20 Starbucksprodukterna:

  • Åtta olika kapslar till Nespresso-maskiner: House Blend, Pike Place, Espresso Dark, Espresso Blonde, Colombia, Espresso De-Caffeine och Sumatra 
  • Sex sorter till Nescafé Dolce Gusto-maskiner Caramel Macchiato, Latte Macchiato, Cappuccino, House Blend Grande, Veranda Blend Grande och Espresso Dark
  • Tre sorter hela bönor: Espresso Dark, Espresso Blonde, Pike Place
  • Tre sorter rostade och malda bönor: House Blend, Pike Place, Veranda Blend.

Förnyar kaffebranschen

Redan på 40-talet lanserade Nestlé snabbkaffet Nescafé på den svenska marknaden. På 90-talet kom Nespresso med det första kaffekapselsystemet som efterföljdes av Nescafé Dolce Gusto. Alla tre har blivit stora succeer i Sverige. I alliansen med Starbucks förstärker Nestlé sin position som ett av världens ledande kaffeföretag.

Vid frågor om annonser och produktprover kontakta :
Tanja Wirholm, produktchef. Tel: 070-2854712.

Pressfrågor:
Annelie Barkelund, Kommunikationschef Nestlé. Tel: 072-703 23 86.