Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Nu kommer Starbucks hem till svenskarna

Svenskarna är ett av världens mest kaffeälskande folk och 85 procent av hushållen konsumerar kaffe. Nu blir Starbucks-kaffe tillgängligt i handeln över hela Sverige – för att avnjutas hemma.
Starbucks
Svenskarna är ett av världens mest kaffeälskande folk och 85 procent av hushållen konsumerar kaffe. Nu blir Starbucks-kaffe tillgängligt i handeln över hela Sverige – för att avnjutas hemma.
Back to Press releases
Dec 12, 2019

Nu lanserar Nestlé en ny premium kaffeupplevelse när Starbucks för hemmabruk släpps på svenska marknaden. Detta är den första lanseringen i Sverige sedan de två företagen gick samman i en global kaffeallians i augusti 2018. Avtalet, värt 7,15 miljarder dollar, ger Nestlé de globala rättigheterna att sälja Starbucks kaffe- och teprodukter i detaljhandeln.

-Svenskarna älskar kaffe och konsumtionen är hög både i och utanför hemmet. Cafétrenden har varit stark de senaste åren och nu får svenskarna äntligen möjlighet att även använda Starbucks goda och högkvalitativa produkter i hemmet, säger Jonas Holfve som är chef för Nestlé i Sverige.

Sedan början på november finns Starbucks till Nespresso-maskiner att köpa i Elgiganten-butikerna. I december kommer produkterna lanseras på Coop och i början på 2020 i övriga mataffärer och nätbutiker. 

-Starbucks signatur är rostningen och den specifika smakprofilen. En av våra största utmaningar låg i att återskapa denna unika smakprofil till kapslarna för Nespresso och Nescafé Dolce Gusto. Genom att finjustera och optimera recepten lyckades vi skapa den precisa Starbucks-smakupplevelsen som vi tror kommer bli mycket efterfrågad här i Sverige, säger Jonas Holfve.

Produkterna, med samma kända smakprofil som kaffet på Starbucks-caféerna, består av 20 produkter med rostat och malt kaffe samt hela bönor och även det första Starbuckskapselkaffet någonsin; kaffekapslar för Nespresso-maskinsystemet och för Nescafé Dolce Gusto. Alla produkterna är gjorda på 100 procent Arabica-bönor av hög kvalitet, etiskt odlade från världens premiumkaffe-regioner. 

Här är de 20 Starbucksprodukterna:

  • Åtta olika kapslar till Nespresso-maskiner: House Blend, Pike Place, Espresso Dark, Espresso Blonde, Colombia, Espresso De-Caffeine och Sumatra 
  • Sex sorter till Nescafé Dolce Gusto-maskiner Caramel Macchiato, Latte Macchiato, Cappuccino, House Blend Grande, Veranda Blend Grande och Espresso Dark
  • Tre sorter hela bönor: Espresso Dark, Espresso Blonde, Pike Place
  • Tre sorter rostade och malda bönor: House Blend, Pike Place, Veranda Blend.

Förnyar kaffebranschen

Redan på 40-talet lanserade Nestlé snabbkaffet Nescafé på den svenska marknaden. På 90-talet kom Nespresso med det första kaffekapselsystemet som efterföljdes av Nescafé Dolce Gusto. Alla tre har blivit stora succeer i Sverige. I alliansen med Starbucks förstärker Nestlé sin position som ett av världens ledande kaffeföretag.

Vid frågor om annonser och produktprover kontakta :
Tanja Wirholm, produktchef. Tel: 070-2854712.

Pressfrågor:
Annelie Barkelund, Kommunikationschef Nestlé. Tel: 072-703 23 86.

 

Article Type