- Vi hade en stark utveckling under 2019. Den organiska tillväxten ökade, drivet av en stark utveckling i USA och Purina PetCare globalt. Lönsamheten förbättrades igen. Under 2019 har vi gjort betydande framsteg i vår portföljomvandling. Vi gjorde vad vi sa att vi skulle göra och mer. Vi är inte färdiga än. Vi kommer att svara på snabba förändringar i branschen och snabbt utveckla de produkter som konsumenterna efterfrågar för att positionera vår portfölj för högre tillväxt, säger Mark Schneider Nestlé CEO.
I Sverige, som är Nestlés största marknad i Norden med lokala varumärken som Hälsans kök, Zoégas och Resorb säger Jonas Holfve, Sverigechef så här:
- I Sverige har marknadsutvecklingen varit bra under ett turbulent 2019. Låga världsmarknadspriser på Arabica-kaffebönor, en svag krona och osäkerheten kring Brexit (för vissa kategorier) har varit utmaningar som samtidigt balanserats av stark försäljningsutveckling på bl.a. djurmat, konfektyr och frukostprodukter. Under 2019 har vi också fortsatt att utveckla produktportföljen för att ännu bättre passa konsumenternas ökade behov för bekvämlighet, näringsriktighet och hållbarhet.
- Zoégas, med kafferosteriet i Helsingborg, vann ifjol för femte året i rad utmärkelsen som Sveriges starkaste kaffevarumärke och vann även Swedish Lean Awards 2019. Säkerhetsarbetet i fabriken fortsätter med nästan åtta år utan olyckor som lett till sjukfrånvaro, avslutar Jonas Holfve.