Smarties byter till återvinningsbar förpackning – reducerar plasten med 372 ton

smarties
Back to Press releases

Under de senaste åren har Nestlé gått ut med en ambitiös målsättning att göra samtliga förpackningar antingen återvinningsbara eller återanvändbara år 2025. Samtidigt ska användningen av jungfruplast minska med en tredjedel under samma period.

Idag meddelar Nestlé att det populära varumärket Smarties nu går över till en återvinningsbar pappersförpackning för sina största konfektyrprodukter. Detta motsvarar en övergång på 90 procent av Smarties sortiment globalt och hela den svenska portföljen i slutet av april. Smarties blir därmed det första globala konfektyrvarumärket som går över till återvinningsbara pappersförpackningar. I Europa, Mellanöstern och Nordafrika innebär denna åtgård en årlig minskning av plastanvändandet med 372 ton. 
 
Henriette Kjær Schmidt, chef för Confectionery, Dairy & Food på Nestlé Nordics, säger: 

”Att Smarties pappersförpackningar nu blir återvinningsbara är ett av våra viktigaste hållbarhetsinitiativ inom konfektyrkategorin. Det är ytterligare ett steg på vägen för att förverkliga Nestlés åtaganden för mer hållbara förpackningar. Produkterna kommer att rullas ut i Sverige i februari och den lokala portföljen består av Smarties 38 gram och 158 gram rör samt Mini Smarties 130 gram.

Den nya förpackningen är tillverkad av papper täckt med en vattenbaserad beläggning. Förpackningen återvinns i Sverige som papper. 

Louise Barrett, chef för Nestlé Confectionery Product Technology Center i York, säger: ”Den nya förpackningen har testats utförligt av våra förpackningsexperter för att säkerställa att produkten högsta kvalitet under transport och lagring. Vi gjorde också ett antal modifieringar av våra befintliga tillverkningslinjer så att vi kan linda in produkterna utan att riva eller punktera papperet. ”
 
Nestlé gör stora investeringar för att uppgradera sina fabriker globalt, och omvandlingen av Smarties-förpackningen är bara ett av varumärkenas ”SMART-initiativ”, som syftar till att stödja hållbarhet och förbättra den övergripande produktupplevelsen.