Back to all stories
2 minutes read
Matens portionsstorlek påverkar hälsan mer än man kanske skulle tro. Med dessa tips kan du lätt justera portionsstorleken i vardagen.

När man tänker på näring, tas oftast bara smaken och kvaliteten i beaktande, trots att portionsstorleken har betydelsefulla och långsiktiga effekter på välmåendet. Stora portioner påverkar kalorimängden direkt och är därför en orsak till övervikt.

Ledande kost- och näringsterapeuten Mikko Rinta från Finlands största hälsoserviceföretag Terveystalo svarar på frågor om portionsstorlekar och dieter dagligen i sitt arbete.

– Vid lunch gör folk ofta ett av två fel: antingen äter man en för lätt måltid eller en alltför energirik måltid – dvs. man äter för två personer, säger Rinta.

Den traditionella tallriksmodellen är en bra tumregel att hålla i minnet.

– Den stämmer fortfarande. Man kommer långt med att fylla minst hälften av tallriken med grönsaker, framhäver Rinta.

4–6 måltider om dagen

Även måltidsrytmen påverkar kroppen. Mikko Rinta rekommenderar att man äter med 3-5 timmars mellanrum. Man skall alltså äta 4–6 måltider om dagen.

– Det är viktigt att inte äta för mycket under en måltid, påminner han.

Han tillägger att man kan minimera risken att äta för mycket genom att äta långsammare.

Enligt en undersökning avMcKinsey Global är det mest kostnadseffektiva sättet att undvika fetma att justera portionsstorlekar. Men hur blir detta en naturlig del av våra måltidsvanor?

1. Kolla storleken på tallriken

Tallrikens storlek påverkar hur mycket man äter. Välj en mindre tallrik nästa gång du äter. Samtidigt minskar du matsvinn.

2. Mät kärlen på förhand

Använd våg och mått för att mäta volymen av kärlen och glasen på förhand. Då behöver du inte fundera på detta nästa gång du är hungrig. Istället kan du njuta av maten i lugn och ro, utan att bekymra dig över om du äter för stora mängder mat.

3. Uppmärksamma kalorierna

Enligt finska läkarförbundet är den viktneutrala energitätheten ungefär 120–150 kcal/100 g. Om energitätheten för en måltid i genomsnitt befinner sig inom detta intervall så kan du äta tills du känner dig mätt. Kom ihåg att portionsstorleken (per portion) som anges på förpackningen inte nödvändigtvis är densamma som den rekommenderade portionsstorleken.

4. Var noggrann med restaurangmaten

En enda restaurangportion kan överskrida det dagliga energibehovet. Om du råkat beställa en portion som är för stor kan du be om att få resterna med dig. Kolla in energimängden på portionerna i menyn och välj det du vill äta ifrån denna information.