1981-2005

Mot nutrition, hälsa och välbefinnande

Efter åratal av tillväxt disponerar Nestlé över olönsamma varumärken och fokuserar på dem som tillfredställer konsumenternas ökande hälsomedvetenhet. I enlighet med sin nya ambition att leverera ”Nutrition, hälsa och välbefinnande”. Företaget expanderar i USA, ÖstEuropa och Asien och har som målsättning att blir världsledande inom vatten, glass och djurmat.

1981

Stouffer’s Lean Cuisine frysta måltider lanseras med låg fetthalt, lågt kaloriintag och varumärket når imponerande försäljningsnivåer. Nestlé och L’Oreal etablerar Galderma som ett joint venturebolag inom dermatologi. Världshälsoorganisationen antar WHO-koden för bröstmjölksersättning och Nestlé är ett av de första företagen att utveckla policys baserade på koden och implementerar dem genomgående i företaget.

1985

Genom att förvärva USA-baserade Carnation Company för 3 miljarder US-dollar, adderar Nestlé varumärken såsom Carnation och Coffee-Mate till sin portfölj. Företaget inträder också på djurmatsmarknaden när det köper Friskies. 1986 Nespresso börjar med en enkel ide: möjliggör för vem som helst att göra en perfekt kopp kaffe, precis som en duktig barista.

 

1988

Nestlé köper konfektyrföretaget Rowntree Mackintosh, från Storbritannien och adderar varumärken såsom KitKat, After Eight och Smarties till sin produktportfölj. Företaget förvärvar även Italienska företaget Buitoni-Perugina med pasta, sås och konfektyrprodukter.

1991

Nestlé etablerar ett joint venture med General Mills, Cereal Partners Worldwide för att producera och marknadsföra frukostflingor globalt. Företaget skapar också ett joint venture med The Coca-Cola Company för att bilda Beverage Partners Worldwide, för att producera och marknadsföra varumärken såsom Nestea.

1992

Nestlé utvidgar sin verksamhet inom mineralvatten genom att förvärva Perrier Group från Frankrike. Nestlé Sources Internationales skapas som ett separate vattenföretag år 1993, företaget ändrar namn till Nestlé Waters 2002.

1997

Nya CEO Peter Brabeck-Letmathe ser tillväxtmöjligheter i individanpassad nutrition. Han definierar Nestlés position som en ledare inom Nutrition, hälsa och välmående, kring millenieskiftet.

1998

Nestlé köper Italienska företaget Sanpellegrino Group, som marknadsför mineralvatten. Nestlé Pure Life lanseras i utvecklingsländer för att garantera rent och hälsosamt dricksvatten, och Aquarel lanseras i Europa två år senare.

2000

The Sustainable Agricultural Intiative Nestlé (SAIN) lanseras för att främja samarbetet mellan lokala bönder. Målet är att förbättra deras levnadsstandard och säkra en hållbar tillgång på handelsvarorna.

2001

Nestlé köper det amerikanska djurmatsföretaget Ralston Purina och slår ihop det med Nestlé Friskies Petcare för att etablera den nya marknadsledaren för djurmat, Nestlé Purina Petcare.

  

2002

Efter att ha expanderat sin glassverskamhet under 1990-talet förvärvar Nestlé licensrättigheterna till premium tillverkaren Häagen-Dazs i USA och Kanada och köper Mövenpick och Dreyer´s Grand Ice Cream år 2003. Nestlé förvärvar även Chef America med fryst mat för 2,6 miljarder US-dollar.