Back to all stories
2 minutes read
Vi vet alla hur sömn kan påverka vår vardag. Om du har haft en dålig natts sömn kan nästa dag bli jobbig.

- När vi inte får tillräckligt med sömn kan vi inte uppnå vår fulla potential. Det bästa är att försöka komma ihåg sista gången du sov riktigt bra och vaknade fräsch och utvilad. Du får sedan försöka komma ihåg hur många timmar du sov då och därifrån räknar du bakåt. Till exempel, om du vet att du sov åtta timmar den natten och du vet att du måste gå upp klockan 7 på morgonen räknar du åtta timmar bakåt från klockan 7. Det betyder att du ska somna klockan 23. Det är bra om man kan börja sänka adrenalinnivån två timmar innan läggdags. Med denna metod kommer du med största sannolikhet att vakna före din väckarklocka eftersom din hjärna och kropp är väl utvilad och hjärnan tillåter dig då inte att sova längre. Efter sådana nätter kan du prestera på topp nästa dag, säger sömnspecialisten Jan Ovesen.

Det är inte bara för dig själv som det är viktigt att ha en god natts sömn. Det är särskilt viktigt hos barn och även om det kan vara svårt att hitta mirakelmetoden som ger barnet en god natts sömn finns det några goda råd att hämta.

- Det är oerhört viktigt för barn att sova gott. Det bidrar till att de växer och utvecklas som de ska. Många föräldrar skulle vilja ha en mirakelmetod som kan få barnen att sova hela natten. Eftersom barn har individuella behov är det inte möjligt att hitta en sådan metod men det finns några bra råd som bygger på barns allmänna utveckling. En god idé är att ha en fast lägg-tid och börja förbereda för natten i förväg. Det är också en fördel att göra en sorts ritual så att barnet känner sig tryggt. Det är viktigt att hålla sig till de rutiner som du skapat med ditt barn så att ingen förvirring uppstår, säger Linda Tietze, vetenskaplig rådgivare på Infant Nutrition Nordic i Nestlé Denmark.

Linda har tre bra tips om hur man ska se till att barnen får en god natts sömn:

  • Skapa en sovplats där barnet känner sig tryggt och inte är rädd för att ligga ensam. Det gör inget om det kommer lite ljus och ljud i rummet, till exempel kan det vara lugnande för ett barn att kunna höra mamma/pappa städa upp eller titta på tv eller något annat. Så att de vet att de inte är ensamma.

  • Ett bad innan läggdags kan vara avslappnande för barnet.

  • Det viktigaste är en viss rutin varje dag, så barnet vet vad som förväntas.