1948-1959

Enklare för konsumenterna

Under efterkrigstiden är tillväxten god och människor i USA och Europa spenderar pengar på maskiner som gör livet enklare såsom kylskåp och frysboxar. Människor väljer också gärna bekväm mat och Nestlé Alimentana möter detta behov med produkter såsom Nesquick och Maggis färdiga rätter.

1948

I USA lansserar Nestlé Alimentana ett pulvertea som är tillverkat med samma metod som Nescafé och kan serveras både varmt eller kallt. Nesquik som löses upp i kall mjölk lanseras också i USA och blir en storsäljare.

1954

Nestlés barnflingor har funnits sedan 1948 som en puderprodukt men nylanseras nu som Cerelac. Initialt såldes det som buljongtärningar, Maggis smaksättare Fondor lanseras som ett pulver. Förpackat i en behändig shaker kan den nu användas som en krydda vid middagsbordet eller i köket.

1957

Konserverad ravioli lanseras under Maggis varumärke. Det blir en enorm succe som får Nestlé att lansera fler konserverade förberedda maträtter, detta blir ett nytt tillväxtsegment.