1919-1938

Kris och möjlighet

När militärens behov av konserverad mjölk avtar tilltar en stor kris för Nestlé & Anglo-Swiss. Detta sker 1921. Företaget återhämtar sig men skakas igen när finanskrisen på Wall Street inträffar 1929. Detta minskar konsumenternas köpkraft. Men på samma gång innebär eran många positiva händelser, företagets management professionaliseras, forskningen centraliseras och banbrytande produkter såsom Nescafé lanseras.

1921-22

Fallande priser och höga aktienivåer leder till den första och enda finansiella förlusten för Nestlé & Anglo-Swiss, året är 1921. Bankmannen Louis Dapples anlitas för att hantera krisen. Han uppmuntrar företaget att anlita professionella ledare för första gången. Administrationen är centraliserad och forskningen slås ihop i ett laboratorium i Vevey i Schweiz.

 

1929

Företaget köper Schweizs största chokladföretag Peter-Cailler-Kohler, som funnits sedan 1819 då François Louis Cailler skapar ett av landets första choklad-varumärken Cailler. Choklad blir nu en väsentlig del av verksamheten för Nestlé & Anglo-Swiss.

1934

Chokladdrinken Milo, med malt, lanseras i Australien, och succen gör att den senare exporteras till andra marknader. Företaget fortsätter att utveckla barn- och spädbarnsmat under mellankrigsperioden och lanserar Pelargon år 1934. Det är en dryck av mjölkpulver för spädbarn berikad med mjölksyrebakterier, för att underlätta barnens matsmältning.

1936

En konkurrensutsatt chokladmarknad i Schweiz får Nestlé-Peter-Cailler-Kohler att vidareutveckla chokladsortimentet med Galak, en vit choklad, och Rayon en choklad med honung och luftbubblor. Vitaminer är ett starkt försäljningsargument för hälsoprodukter på 1930-talet och Nestlé lanserar vitamintillskottet Nestrovit år 1936.

1938

Nescafé lanseras som ett ett ”puderextrakt av rent kaffe” som bevarar kaffets naturliga smak, men kan tillagas genom att enkelt tillsätta hett vatten. Produkten är skapad av Max Morgenthaler som börjar jobba med det 1929 då den brasilianska regeringen ber Nestlé & Anglo-Swiss att hitta ett användningsområde för landets stora överskott av kaffe.