Vi förbättrar våra produkter stegvis

Våra produkter uppskattas av miljontals människor över hela världen. En stor del av framgången beror på att dessa människor uppskattar alla goda smaker, något vi är måna om att bevara och utveckla till det bättre. Samtidigt är vi väl medvetna om de problem med folkhälsan som breder ut sig i världen och vi är inställda på att ta vår del av ansvaret. Därför har vi valt att aktivt arbeta för hälsosammare produkter, arbetet är tidskrävande och sker stegvis för att minimera smakförändringar. Nedanför kan ni se ett exempel på hur vi arbetar, sen 2003 har vi sänkt innehållet av socker i våra Nesquick frukostflingor med 30% samtidigt som vi ökat andelen fullkorn till 45%.
Eftersom vi ställer höga krav på varje enskild produkt är det väldigt omfattande och tidskrävande att förändra ett recept. För att garantera att våra produkter håller måttet har vi utvecklat ett system med kriterier för näringsinnehåll som måste uppfyllas, det innebär att om en produkt exempelvis innehåller för mycket socker eller salt fortsätter vi att förbättra den innan vi lanserar den. När produkten uppfyller kriterierna måste den utmärka sig i ett smaktest, därefter är den redo att lanseras. På det sättet har vi gjort över 9 000 produkter mer hälsosamma.