Zoégas Skånerost 100 år!

Zoégas Skånerost är en originalblandning från 1918 som för skåningen är känt som ”den gröne”. En älskad favorit och Sveriges näst mest sålda bryggkaffe. I år fyller Skånerost 100 år vilket firas på caféer runt om i Sverige den 13-15 april.

Zoégas Skånerost är en klassisk smakrik komposition gjord av omsorgsfullt handplockade Arabicabönor från Östafrika och Brasilien, väl avvägt med högvuxna bönor från Latinamerika. Denna blandning har varit Skåningarnas favorit sedan 1918 och är idag en stor favorit för många kaffeälskare över hela Sverige. Varje år dricks hela 692 miljoner koppar Skånerost och om man lägger ut alla Skånerost paket som säljs under ett år på rad så kommer man från Skåne till Kalix.

Maria Zoéga, hustru till Carlos Zoéga som grundade Zoégas kafferosteri var en av nyckelpersonerna bakom utvecklingen av Skånerost 1918. Efter Carlos bortgång var det hon som drev rosteriet vidare. Skånerost hette från början Horns blandning och togs fram som en exklusiv hotellblandning åt hotell Horn i Malmö. Skånerost som säljs i våra professionella kanaler bär det anrika namnet Skånerost Horns blandning.

-Skånerosten är vår storsäljare och för många är den synonym med mörkrost och Zoégas. Det är också den produkt som har högst lojalitet och engagemang bland våra konsumenter. Självklart vill vi lyfta den under 100 års jubileet, säger Hans Nilsson, Marknadschef Zoégas.

Firandet av Skånerost pågår under hela året men mellan den 13-15 april firas det extra på caféer runt om i Sverige som alla erbjuder sin egen tappning av Skånefika.

För utförlig lista över vilka caféer som deltar besök här.

Läs mer om Zoégas omfattande hållbarhetsarbete på zoegas.se. För mer information, vänligen kontakta: Hans Nilsson, Marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB [email protected] Mobil: 0702 – 48 80 6

Annelie Barkelund, Informationschef Nestlé Sverige AB [email protected] Mobil: 0727 - 03 23 86