Zoégas ber om ursäkt efter 132 år

År 1918 var Maria Zoéga med och skapade den klassiska kaffeblandningen Skånerost. Nu, hundra år senare, tillägnas hon en extra kraftfull och extra mörkrostad Skånerost som hyllning till hennes livsverk och drivkraft.

Zoégas grundades i Helsingborg 1886 och fram till nu harCarlos Zoéga ansetts vara ensam grundare, medan Maria drev företaget vidare efter att Carlos gick bort endast två år efter starten. Men under arbetet med den nya kaffeblandningen tittade Zoégas närmare på Marias liv och omvärderade hennes roll. Det har nu resulterat i att Zoégas reviderar sin historia och gör Maria till officiell medgrundare.

- Det var under arbetet med vårt nya kaffe Maria Zoéga Skånerost som insikten kröp på oss att vi inte fullt ut insett vilken roll Maria hade i företagets uppkomst. Att Carlos grundade Zoégas har varit ett mantra hos oss i alla tider. Men Maria hade själv en historia av affärsdriv och entreprenörskap, och med tanke på hur hon hanterade situationen efter sin makes död, så kändes det osannolikt att hon varit helt passiv i grundandet av Zoégas, säger Hans Nilsson, marknadschef Zoégas.

Zoégas reviderar sin historia och gör Maria till medgrundare

Annonsen ”Förlåt Maria” publicerades i HD/Sydsvenskan för att skåningarna skulle vara de första att nås av nyheten att Zoégas nu gör Maria till officiell medgrundare.

- Zoégas är ett ikoniskt kaffemärke med djupa rötter i Skåne. Det kändes naturligt att vi skulle gå ut med vårt förlåt till Maria här först. Många har en livslång relation till Zoégas och är engagerade i dess historia, fortsätter Hans Nilsson.

Ett symboliskt bidrag i kampen för att synliggöra kvinnor

Det är tyvärr alltför vanligt att kvinnor får stå tillbaka för männen i historieböckerna. Som kvinna på 1880-talet blev du automatiskt omyndig när du gifte dig, vilket kan ha bidragit till att Marias roll i grundandet av Zoégas varit så otydlig.

- Därför tycker vi på Zoégas att det är så viktigt att revidera vår historieskrivning och lyfta fram Maria som den driftiga kvinna hon var. En symbolisk handling som förhoppningsvis kan bidra till att fler kvinnor uppmärksammas - för vad de är och vad de gör - både i historien och i framtiden, säger Hans Nilsson.

Maria Zoéga inspirerar än idag

Starka kvinnliga entreprenörer har präglat Zoégas långa historia och allt började med Maria Zoéga. Inspirerade av uthålligheten och långsiktigheten i hennes entreprenörskap, startade Zoégas 2011 initiativet Coffee by Women som är en del av Zoégas arbete för en framtida hållbar kaffeproduktion. Inom initiativet har Zoégas utbildat mer än 50 000 kaffebönder, varav minst 30 procent av de som utbildas ska vara kvinnor eftersom alla behövs för att säkra morgondagens kaffe. Att utbilda kvinnor påverkar inte bara kaffeproduktionen, utan förbättrar även levnadsförhållandena för både den enskilda familjen och lokalsamhället.

Maria Zoéga Skånerost - en extra mörkrostad Skånerost till Marias ära

Maria Zoéga Skånerost är en ny produkt i Zoégas Selected-sortiment och har en fyllig och kraftig smak med toner av choklad och björnbär. Maria Zoéga Skånerost säljs som 450g filterkaffe med rek pris 41:90.

Läs mer om Maria Zoéga Skånerost och den fantastiska historien om Maria Zoéga på zoegas.se

För mer information, vänligen kontakta:

Hans Nilsson, Marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB [email protected] Mobil: 0702 – 48 80 60

Annelie Barkelund, Informationschef Nestlé Sverige AB [email protected] Mobil: 0727 - 03 23 86