Vem är Sveriges bästa kontorsbarista?

Nära fyra miljoner svenskar dricker i snitt 2,5 kaffekoppar om dagen på jobbet. Men många är idag missnöjda med kaffet på jobbet. Idag kan dock alla få fantastiskt kaffe från kaffemaskin – om maskinen hanteras på rätt sätt. Den 28 september går Coffee Professionals Cup av stapeln. Här avgörs vem som gör Sveriges bästa kaffe från maskin på Friends Arena i Stockholm. Vinnaren får 50 000 kronor.

- Det är femte året vi arrangerar tävlingen och kaffet som tillreds av våra tävlingsdeltagare har varje år blivit helt fantastiskt, säger Linnea Lind marknadschef på Nestlé Professional som arrangerar Coffee Professionals Cup.

De fem tävlande ska tillreda en kopp svart kaffe, en latte, en espresso och en egen kaffedrink. Bidragen bedöms på bland annat smak, teknisk innovation, kreativitet, presentation och kommunikation. Nytt för i år är att man tävlar i ett team om två och bedöms också på samarbetet. Hela tävlingsmomentet kräver stor noggrannhet, kunskap och erfarenhet.

Plats: Friends Arena i Stockholm.

Datum: 28 september 2017

Tid: Tävlingen börjar 14.00.

Vem: Alla som jobbar med kaffe är välkomna.

Arrangör: Nestlé Professional

Kostnad: Att titta på tävlingen är kostnadsfritt.

Årets domare: Ida Cederlund, sensoriker på Zoégas (säkerställer smaken på Zoégas kaffe), tvåa i koppnings SM-2012.

Ole J Sønstebø, Norsk kaffeinformation, European Coffee Brewing Center

Peter Hallden, konditormästare. Juryordförande i SM för bagare och svensk juryman i EM för bagare.

Vi undanber oss frågor om sponsring och annonsering. För övriga frågor kontakta gärna:

Elin Ekholm, eventansvarig Nestlé Professional, 070 - 145 83 09.

Annelie Barkelund; Corporate communication manager, Nestlé, 072 - 703 23 86