Nestlé kommer använda mer återvunnen plast

Nestlé kommer använda mer återvunnen plast i sina förpackningar. Innan år 2025 ska alla flaskor, laminat, locken på glasburkar och konserver, tråg för köttprodukter och krympfilm och exponeringsställ innehålla minst mellan 25 och 50 procent återvunnet material, beroende på förpackningsort*.

I april i år meddelade Nestlé att 100 procent av företagets plastförpackningar ska vara återvinningsbara eller återanvändningsbara innan år 2025.

- Jag är stolt över att vi redan tar konkreta steg för att nå våra mål med förpackningarna. Nestlé stöttar EU´s plaststrategi. Vi vill inte att plastförpackningarna ska hamna i naturen. Återvinningsbara förpackningar, en god infrastruktur för insamling och en ökad användning av återvunnet material kommer hjälpa oss att sluta cirkeln, sade Marco Settembri, chef för Nestlé i Europa.

Mer information om Nestlés globala förpackningsstrategi, på engelska här.

*Innan 2025 ska våra PET-flaskor innehålla minst 25% återvunnen PET (Polyethylene terephthalate)

Innan 2025 ska PET lagret i laminaten innehålla minst 25% återvunnen PET Innan 2025 ska locken till glasburkarna och konserverna innehålla 30% rPE (återvunnen Polypropylene)

Innan 2025 ska trågen till våra köttprodukter innehålla 50% återvunnen PET Innan 2025 ska krymfilmen för exponeringsställen innehålla 50% rPE