Sort by
Sort by

Lionfamiljen växer – nu lanseras en variant med smak av jordnötter

För alla som älskar chokladen Lion lanseras i vår en nyhet. Lion Peanut – med smak av jordnötter.
Back to Press releases

Lion har de senaste åren blivit allt mer populär i Sverige. Bara under 2017 ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 31% i volym.

- Första steget i att visa lite uppskattning till konsumenterna var att under hösten 2017 lansera Lion White. Nu lanserar vi även Lion Peanut som jag ser som ett naturligt nästa-steg i att erbjuda en bredare Lion-portfölj. Lion Peanut är en svårslagen kombination av krispigt rån, söt karamell, jordnötssmör och spröda korn som är täckt av mjölkchoklad, en personlig favorit för mig, säger Martin Amrén, Kategorichef Konfektyr, Nestlé Sverige.

Finns i välsorterade butiker på ICA, Willys, Hemköp och City Gross från vecka 19. Rekommenderat pris cirka 6,90 kronor.

Lion ingår i det omfattande hållbarhetsprojektet ”Nestlé Cocoa Plan” och syftar till att säkerställa bättre kakao, bättre odlingsmetoder och förbättrad livskvalitet för odlarna. Arbetet fokuserar också på att odlarnas barn ska gå i skola och inte jobba. Hittills har man byggt 41 skolor i Elfenbenskusten och Ghana. Genom ett monitoreringssystem där byarna utser och väljer lokala kontaktpersoner som får en ersättning av Nestlé mot att kartlägga vilka barn som arbetar, har arbetet att stoppa barnarbete gjort stora framsteg. Utöver Nestlé Cocoa Plan samarbetar Nestlé även med UTZ.

- I länder som Ghana och Elfenbenskusten är det många som inte ser barnarbete som ett problem. Genom de lokala talespersonerna kan vi utbilda odlarsamhällena om barns rättigheter och varför tunga uppgifter inte lämpar sig för barn. Vi ser nu att de odlare vi samarbetar med främst låter barnen hjälpa till på odlingarna när skolan är slut, säger Annelie Barkelund, kommunikations och hållbarhetschef på Nestlé Sverige.

Läs mer om Nestlé Cocoa Plan .

Om Nestlé

Nestlé är världens största matföretag och också det företag som investerar mest i forskning om mat (15 miljarder kronor). Företaget är branschledande i hållbarhet enligt ett flertal oberoende externa granskande institut och index. Nestlé finns i 189 länder världen över och de 328 000 medarbetarna arbetar för Nestlés mål att förbättra livskvaliteten och underlätta till ett hälsosammare liv. Nestlé erbjuder en mängd produkter och tjänster för människor och deras djur genom hela livet. Företaget har över 2000 varumärken med ikoner såsom Nescafé, Nespresso, Purina djurmat, Nestlé barnmat, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Nestlés huvudkontor ligger i Vevey i Schweiz där företaget grundades för mer än 150 år sedan. Nestlé är enligt oberoende ”Global 100” ett av världens mest hållbara företag.