Företagsallians mot ungdomsarbetslöshet

I Europa ligger ungdomsarbetslösheten på cirka 19 procent och även i Sverige upplever många att det är svårt att hitta det första jobbet. 115 000 unga i Europa har praktiserat eller fått jobb genom initiativet “Alliance for YOUth” som är ett företagsinitiativ för att motverka ungdomsarbetslöshet. Projektet drogs igång av Nestlé år 2014 och omfattar idag mer än 200 stora och små företag i Europa.
I Norden har initiativet medfört att 1100 unga (under 30 år) har fått anställning sedan 2014.
“Alliance for YOUth” har lett till 115 000 jobb och praktikplatser i Europa under samma period.
Företagsalliansen har åtagit sig att trappa upp insatserna och leverera 230 000 nya praktikplatser eller tjänster till 2020.

- På två år har alliansen växt från att omfatta ett företag till att vara en bred rörelse. Vi har medlemsföretag i 23 Europeiska länder som inte bara erbjuder jobb och praktik men också arbetar tillsammans med myndigheter och skolor för att skapa nya arbetsmöjligheter, säger Luis Cantarell, Europachef på Nestlé.

I Sverige och Norden har Nestlé satt upp nya mål för att hjälpa unga människor att få ett arbete. Mellan år 2017 och 2020 är målet att:
Ge 150 personer under 30 år arbete.
Ge 380 unga praktikplatser.
Fortsätta att göra så kallade CV-kliniker, mentorprogram etcetera.

- På Kaffeknappen är vi 140 medarbetare och genomsnittsålder är under 30 år. De flesta börjar karriären hos oss som servicepersonal och kan sedan avancera till tjänster inom försäljning, marknadsföring med mera. Mitt tips till dem som söker jobb är att ta reda på vad tjänsten går ut på genom att fråga folk som redan har den typen av jobb. Med den bakgrundskunskapen kan du lättare motivera varför du vill ha tjänsten. Knacka sedan på hos arbetsgivarna och be om en intervju, säger Paul Bommeljé som är VD på Kaffeknappen.

Hela 96 procent av 1700 praktikanter anser att en praktikplats kommer hjälpa dem att få ett jobb när studierna är avklarade, och 98 procent rekommenderar praktikplats till andra. Detta visar att vi bör fortsätta att investera i att förstärka banden mellan utbildning och företag, säger Karen Fichuk, VD på undersökningsföretaget Nielsen.

Matilda Bergelin är Upphandlingsansvarig på Nestlé Health Science och är 26 år. Här är hennes tips för dem som söker jobb i inledningen av karriären:

Använd ditt nätverk. Ta kontakt med kursare/kompisar som fått jobb, och även om de inte har några vakanser på just sitt företag kan det vara bra med tips om hur de gick tillväga för att få jobb.
Jobba så mycket du kan under studietiden. All erfarenhet är bra erfarenhet när du sitter på din första intervju. De ser att du är arbetsvillig och driven även om dina tidigare jobb inte är relevanta för den tjänsten du söker.
Var inte för smal i ditt sökande, en tjänst kan vara en ingång till ett företag där du kan utvecklas mycket mer. Så kolla inte bara på tjänsten utan även på företag.
Har du fått en tjänst som kanske inte är din drömtjänst eller ett jobb som bara är ett tillfälligt i väntan på något annat – gör ditt bästa och ge allt ändå. Ryktet och referensen kan vara värdefullt för att så småningom får drömtjänsten.
Sist av allt, ge inte upp. Det känns ofta hopplöst och man blir ofta inte ens kallad till intervju, men till slut kommer det en arbetsgivare som behöver just dig.

TAGS - #All4YOUth

Om “Alliance for YOUth” samarbets-event 15 November
Agenda & webstreaming: http://www.nestle.com/media/mediaeventscalendar/allevents/alliance-for-youth-business-education-partnerships-european-parliament

Tillgänglig 15 Nov 2016 klockan 12.45: http://www.nestle.com/media/mediaeventscalendar/allevents/alliance-for-youth-business-education-partnerships-european-parliament

Vid frågor vänligen kontakta:
Annelie Barkelund, Corporate Communications Manager, Nestlé. [email protected] Tel: 072 703 23 86.