Biffigaste vegoburgaren

Till pressreleasermaj 20, 2019

Nu lanseras en rå burgare som liknar kött till både smak och utseende, men som är vegansk. Innovationen heter ”Incredible Burger” och är framtagen av Hälsans kök för köttälskaren som vill minska sitt animaliska intag utan att göra avkall på en saftig burgare. Burgaren innehåller rödbetor vilket gör att den upplevs som blodig när den tillagas, den har även insprängt fett likt marmorerat kött.

För första gången sedan 90-talet minskar köttkonsumtionen i Sverige*. Två av tre kvinnor uppger att de äter mindre kött och att oro för klimatet är den främsta anledningen**. Samtidigt är hamburgartrenden i Sverige fortsatt stark, men för den kräsne flexitarianen har det fram till nu varit svårt att hitta en värdig ersättare till en saftig köttburgare.

- Hälsans Kök fyller 50 år och har sedan start utvecklat vegetariska och veganska produkter. När företaget grundades fanns det i samhället en kritisk inställning till att byta kött mot vegetabiliskt protein men nu, 50 år senare, ser vi ett starkt vegetariskt genombrott, säger Maja Lundmark, Nordic Brand Manager, Hälsans Kök.

Saftig burgare med karamelliserad yta

Trots att Incredible Burger från Hälsans kök är 100% växtbaserad, kan det vid första ögonkastet vara svårt att skilja den från en högrevsburgare. Den röda färgen kommer från växtextrakt av rödbetor, morot och paprika, marmoreringen består av smakbärande bitar av olja. Dessa smälter vid tillagningen och gör biffen saftig. Proteinet kommer främst från soja och vete.

- När Incredible Burger från Hälsans kök steks får den en karamelliserad yta, fantastisk textur och en saftighet som gör även den mest inbitne köttälskaren belåten. Under våra 50 år är detta vår mest revolutionerande nyhet, säger Maja Lundmark.

Hälsans köks Incredible burger kan både tillagas fryst eller efter att den tinats långsamt. Burgaren består av rå sojafärs och rekommenderas att stekas eller grillas tills den har en innertemperatur på ca 75 grader. Det betyder att den behöver stekas i ca 6,5 minuter på varje sida om den kommer direkt från frysen, eller ca 5 minuter per sida om den är tinad.

I butik från vecka 15 Incredible Burger väger 226 gram (113 gram/ quarter pounder per burgare). De innehåller 183 kcal, 9,2 g fett,17 g protein, 5 g fiber och 1 g salt per 100 g.

Ingredienser: Vatten, sojaproteinkoncentrat, vegetabilisk olja (raps, kokosnöt), vetegluten, naturlig arom, vinäger, vitlökspulver, grönsakskoncentrat (rödbeta, morot, paprika), salt, maltextrakt (korn), svartpeppar, spirulinakoncentrat, stabiliseringsmedel (metylcellulosa).

*http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/konsument/livsmedelskonsumtionisiffror/kottkonsumtionen.4.465e4964142dbfe44705198.html

** https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-klimatvalet-mer-an-varannan-svensk-drar-ner-pa-kottet