Nestlé uppmuntrar andra företag till att anställa fler unga

young employee
EN ALLIANS FÖR UNGA: Ledande företag medverkar i Nestlés initiativ för att sysselsätta arbetslösa ungdomar.

Nestlé vill få fler företag att anställa ungdomar i Europa, däribland Sverige. Idag lanserade företaget sitt projekt "Alliance for YOUth", i närvaro av EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso och storföretag, bland annat Google och Facebook.

Genom ”Alliance for YOUth, utvidgar Nestlé framgångskonceptet i sitt "Nestle Needs YOUth" projekt, genom vilket Nestlé i höstas åtog sig att minska ungdomsarbetslösheten i Europa genom att anställa 20,000 ungdomar fram till år 2016 - i permanenta jobb eller praktikplatser.

”Nestlé Needs YOUth” är det största privata initiativet i sitt slag i Europa och genom det har Nestlé, sedan i höstas, hjälpt nästan 5,000 ungdomar under 30 år i Europa med att hitta arbete eller praktikplats.

"Alliance for YOUth" initiativet strävar efter att mobilisera europeiska företag som vill bidra till att minska den höga ungdomsarbetslösheten i Europa.

"Om svenska företag samarbetar inom detta projekt ger det oss möjlighet att tillsammans nå ett mycket större antal arbetslösa ungdomar och förhoppningsvis kunna erbjuda dem jobb, lärlingsutbildning och annat. Det skulle vara fantastiskt om fler företag medverkar i projektet så att vi verkligen kan bidra till de insatser som redan görs inom det här området av regeringar och myndigheter i Europa", säger Peter Svensson, marknadschef på Nestlé Norden.

Vid lanseringen av ”Alliance for YOUth" i Lissabon idag berömde EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso initiativet och framhöll att Nestlé-projektet är så stort att det verkligen kan göra skillnad i kampen mot ungdomsarbetslösheten.

Nestlés europeiska chef, Laurent Freixe, betonade också initiativets omfattning vid lanseringen:

"Med fler än 150 företag från hela Europa medverkandes i initiativet, är Nestlés" Alliance for YOUth "det första gemensamma affärsinitiativ som når över Europas gränser i kampen mot den ungdomsarbetslöshet som råder på dagens tuffa arbetsmarknad”, sade han.

Nestlés samarbetspartners består i nuläget av bland annat: Adecco, Axa Cargill, CHEP, DS Smith, Facebook, Firmenich, Google, Nielsen, Publicis Groupe, Salesforce.com och Twitter. Fler samarbetspartners i ”Alliance for YOUth” kommer att tillkännages i september.