Nordens största matbutik för socialt utsatta

Nordens första matbutik för socialt utsatta öppnas av Stadsmissionen med stöd från Nestlé med flera

En matbutik som hjälper människor i ekonomisk utsatthet och tar tillvara på matsvinn.
I höst blir det verklighet då Stockholms Stadsmission i samarbete med Axfood, Nestlé med flera öppnar Nordens första så kallade Social Supermarket, en matbutik för människor i fattigdom.

Idag finns det människor i Sverige som inte har mat för dagen, samtidigt som det slängs 622 000 ton ätbar mat, vilket motsvarar cirka 65 kilo per person och år. Mat som kastas helt i onödan.

-Att tillvarata all mat och samtidigt bidra till såväl miljön som att människor i utsatta positioner får behövlig hjälp ligger helt i linje med Nestlés Creating Shared Value (CSV). Så det känns både självklart och oerhört roligt att vi ska delta i detta hållbarhetsarbete, tillsammans med Stadsmissionen och Axfood, säger Magnus Nordin, VD för Nestlé i Sverige.

Butiken för socialt utsatta planeras att öppna i slutet av året. Människor i ekonomisk utsatthet kommer att erbjudas medlemskap och på så vis kunna handla för en tredjedel av ordinarie pris. Ett viktigt syfte med butiken är också att erbjuda människor möjlighet att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning. Butiken kommer också att vara öppen för alla som känner ett starkt miljöansvar och vill stödja butiken genom att handla till fullt pris.

Butiken, som är ett pilotprojekt, kommer att ägas och drivas av Stockholms Stadsmission. Med i projektet finns också ett tiotal medfinansiärer, främst från livsmedelsproduktionsledet, som förutom ekonomiskt stöd också kommer att skänka varor som ska säljas. Varorna kommer att vara nära bäst-före-datum eller av annan orsak i inte möjliga att sälja i en vanlig butik. Målet är att butiken ska ta tillvara på 200 ton mat det första året. Från Nestlé kan det röra sig om kaffe, frukostflingor, välling, konfektyr, barnmat och djurmat.

Finansiärer är: Arvid Nordquist HAB, Axel Johnson, Axfood, Bring, CocaCola Sverige AB, HKScan Sweden AB, Nestlé Sverige AB, Orkla Foods Sverige, Santa Maria AB, SCA och Vinnova.

Vänligen kontakta:

Annelie Barkelund, Corporate Communication Manager
PR och Media

För övergripande frågor och hållbarhetsarbete kontakta:
Marie Louise Elmgren, Public Affairs Manager