Tillbaka till alla historier
2 minuters lästid

Det är möjligt att laga en näringsrik frukost fastän man har ont om tid på morgnarna.

Kroppen behöver energi efter en lång natt. Enligt rekommendationerna borde frukosten täcka cirka 20 procent av det dagliga energibehovet.

– Att äta frukost förbättrar koncentrationsförmågan under de närmaste timmarna, berättar näringsexperten Per Frank från Nestlé.

Om frukosten är för lätt hinner man bli hungrig innan lunch. Blodsockret sjunker, likaså energinivån. Skolbarn kan därmed känna sig trötta under förmiddagens lektioner.

Ett glas saft är förstås inte en tillräckligt mättande frukost.

Vad skall man lägga på tallriken på morgonen?

En nyttig frukost innehåller tillräckligt med energi i form av bär eller frukt samt grönsaker och mjölkprodukter, till exempel yoghurt, ost eller ett glas mjölk.

– Frukosten bör även innehålla goda kolhydrater, gärna i form av fullkornsprodukter, säger Frank.

Betyder detta, att man måste äta gröt varje morgon?

– Nuförtiden finns det flera nyttiga alternativ av flingor och cornflakes. Fullkornsflingor med låg sockerhalt är ett bra val till frukostbordet, säger näringsspecialisten Anna Ojala från forsknings- och expertiscentral UKK-institutet

Alla gillar inte att äta på morgonen. Då framhävs mellanmålens roll i vardagen. Det går till exempel att klämma in ett litet mellanmål mellan frukost och lunch, en frukt fungerar till exempel bra. Man kan ändå gärna försöka få i sig något litet direkt på morgonen, såsom en smoothie eller banan med ett glas mjölk.

Ett växande och aktivt barn klarar sig bra med normal och mångsidig kost. Ungdomar behöver inga kosttillskott eller extra protein.

– Det lönar sig förstås att öka matens mängd beroende på barnets hobbyer och aktivitetsnivå, preciserar Ojala.

Frukosttips som räddar din stressiga vardag

1. Förbered frukosten redan kvällen innan. En näringsrik och hälsosam smoothie går bra att förvara i kylskåpet över natten. Färskgröt är ett bra alternativ till vanlig gröt och den kan tillredas kvällen innan.

2. Byt smaksatt yoghurt till naturell och lägg till bär och frukt eller nötter och honung. Dessa portioner går även att lägga i kylskåpet föregående kväll.

3. Skär upp gurka och paprika, skala morötter och ställ fram en grönsakstallrik på frukostbordet. Färdigt uppskurna grönsaker i kylskåpet underlättar också ett bra näringsintag.