Tillbaka till alla historier
2 minuters lästid
Med 1 +1 + 1 principen kan skolbarnet själv laga ett bra mellanmål. Ett ordentligt mellanmål är en viktig del av näringsbehovet för barn i skolåldern.

På skolan äter man oftast lunch redan på förmiddagen. Därför spelar mellanmålet en viktig roll för att fylla skolbarnets energibehov. Regelbundna måltider håller hungern borta och hjälper barnet att må bättre.

 

Skolbarn kan gärna ta ansvar över att laga sina egna mellanmål. På det sättet bekantar sig barnet med matlagning och lär sig skapa en hälsosam diet.

 

1 + 1 + 1 principen är bra grund för ett hälsosamt mellanmål. Mellanmålet skall innehålla åtminstone en ingrediens från varje livsmedelsgrupp.

 

1. Spannmålsprodukter

 

Välj fullkorn eller fiberrika spannmålsprodukter. Gröt, cornflakes, flingor, bröd, müsli eller karelska piroger av råg är några bra alternativ. Kolla in näringsämnena innan du köper dessa produkter – de skall innehålla rikligt med fibrer och så lite socker som möjligt.

 

2. Mjölkprodukter eller köttprodukter

 

Protein fås t.ex. från yoghurt, ägg, kvarg och köttprodukter. Välj fettfri och sockerfri yoghurt eller kvarg samt köttprodukter med låg fett- och salthalt.

 

3. Grönsaker, frukt och bär

 

Välj t.ex. gurka, tomat eller paprika. Man kan också blanda bär med yoghurt eller äta dem som sådana.

 

Låt fantasin flöda när du skapar mellanmål. En läcker smoothie som fyller 1 +1 +1 principen lagar man t.ex. av yoghurt och jordgubbar med havregryn eller flingor.

 

Kom ihåg att godis, puddingar och snacks innehåller mycket låga nivåer av näringsämnen men mycket socker och fett. Därmed håller de inte hungern borta en längre tid. Det är inte bra att äta godsaker som mellanmål, utan bättre att gotta sig på speciella tillfällen och fester.

 

Artikeln baserar sig på UKK-institutets Terve koululainen -projekt. Projektet fungerar som bas för Nestlé for Healthier Kids -samarbetsprogram. Programmets mål är att öka motionsvanorna hos elever via friidrott och föra fram information om hälsosam kost.