Sort by
Sort by
De första åren

Det hela startar 1866, med företaget Anglo-Swiss som startar sin första Europeiska fabrik för att producera kondenserad mjölk i Schweiz. Henri Nestlé utvecklar banbrytande spädbarnsmat 1867 och år 1905 slås företaget ihop med Anglo-Swiss för att bli det vi idag kalla Nestlé Group. Under denna period växer städerna och järnvägar och ångfartyg pressar ner råvarupriserna vilket gynnar internationell handel.

1866

 

De två bröderna Charles och George Page från USA etablerar Anglo-Swiss Condensed Milk Company. Genom att använda rikliga lager med färsk mjölk i Schweiz kunde de använda kunskap de förvärvat i USA för att etablvera Europas första fabrik för kondenserad mjölk i Cham. De började leverera mjölk till Europas industristäder under varumärket Milkmaid. Mjölken marknadsfördes som ett säkert alternativ till mjölk med lång hållbarhetstid.

1866
 

1867

 

Nestlés grundare, tyskfödde pharmaceuten Henri Nestlé, lanserar sitt ”mjölk mjöl” i Vevey, Schweiz. Det är gjort av en kombination av komjölk, vetemjöl och socker och Nestlé vidareutvecklar den för konsumtion till spädbarn som inte kan få bröstmjölk, för att tackla den höga mortaliteten. Vid denna tid börjar han använda den numera ikoniska fågelbo-loggan.

1867

 


1875

 

Henri Nestlé säljer sitt företag och fabrik i Vevey till tre lokala affärsmän. De anställer en kemist och erfarna medarbetare för att expandera produktionen och försäljningen.

1875
 

1878

 

En intensiv konkurrens utvecklas mellan Nestlé och Anglo-Swiss när båda företagen börjar sälja varianter av varandras originalprodukter; kondenserad mjölk och barnvälling. Båda företagen expanderar sin försäljning och produktion utomlands.

1878

 


1882-1902

 

 

År 1882 expanderar Anglo-Swiss till USA, men då George Page dör omintetgörs planerna. År 1902 säljs anläggningarna i USA. Ett första steg mot en sammanslagning av Nestlé och Anglo-Swiss tas.

1882-1902
 

1904

 

Nestlé börjar sälja choklad för första gången när företaget tar över exportförsäljningen av Peter Kohler. Henri Nestlé själv spelar en nyckelroll i utvecklingen av mjölkchoklad redan 1875 när han förser sin granne i Vevey, Daniel Peter, med kondenserad mjölk som Peter använder för att utveckla den första kommersiella produkten på 1880-talet. 1905-1913: The Belle Époque 1905 börjar Nestlé och Anglo Swiss med sina drygt 20 fabriker att använda dotterbolag för att etablera ett försäljningsnätverk som spänner över Afrika, Asien, Sydamerika och Austrailen. När första världskriget närmar sig gagnas företaget av den tillväxtperiod som är känd som ”la Belle Èpogue”. Företaget blir nu ett globalt mejeriföretag. 1905 Anglo-Swiss och Nestlé går samman och bildar Nestlé & Anglo-Swiss Milk Company. Företaget har två huvudkontor, i Vevey och i Cham. De öppnar ett tredje kontor i London för att driva exportförsäljningen. Under flera år expanderar företaget sin produktportfölj med osötad kondenserad mjölk och steriliserad mjölk.

1904

 

 
The Belle Époque

In 1905, Nestlé & Anglo Swiss has more than 20 factories, and starts using overseas subsidiaries to establish a sales network that spans Africa, Asia, Latin America and Australia. As World War One approaches, the firm benefits from the period of prosperity known as the Belle Époque or ‘Beautiful Age’, and becomes a global dairy company.

1905

 

Anglo-Swiss och Nestlé går samman och bildar Nestlé & Anglo-Swiss Milk Company. Företaget har två huvudkontor, i Vevey och i Cham. De öppnar ett tredje kontor i London för att driva exportförsäljningen. Under flera år expanderar företaget sin produktportfölj med osötad kondenserad mjölk och steriliserad mjölk.

1905

 

 
Överlevnad under kriget

När kriget bryter ut 1914 ökar behovet av kondenserad mjölk och choklad men en brist på råmaterial och begränsningar för handel över gränserna hindrar produktionen för Nestlé & Anglo-Swiss. För att komma till rätta med detta förvärvar företaget tillverkningsanläggningar i USA och Australien. Vid tiden för krigsslutet har företaget 40 fabriker.

1914

 

Kriget som bryter ut över Europa inverkar negativt på produktionen för företaget, men aggressionerna ökar också efterfrågan för Nestlés mjölkprodukter, i form av stora kontrakt med regeringar.

1914

 

 


1915

Kondenserad mjölk har lång hållbarhet och är lätt att transportera, vilket gör det till en popular produkt för militären. Ett exempel är den brittiska armén som började anävnda Nestlés konserverade mjölk till soldaterna. Den starka efterfrågan på produkten gör att företagets mjölkraffinaderier arbetar maximalt.

1915

 

 

1916

 

Nestlé & Anglo-Swiss förvärvar det norska mjölkföretaget Egron som har patent på en metod att spray-torka mjölkpulver.

1916

 

 

1917-1918

 

Brist på mjölk i Schweiz innebär att Nestlé & Anglo-Swiss måste överlämna färsk mjölk från sina lager för att hjälpa människor i städerna. För att kunna möta behovet av kondenserad mjölk från nationerna i krig köper företaget raffinaderier i USA och signerar avtal med företag i Australien som det senare förvärvar.

1917-1918

 

 
Kris och möjlighet

När militärens behov av konserverad mjölk avtar tilltar en stor kris för Nestlé & Anglo-Swiss. Detta sker 1921. Företaget återhämtar sig men skakas igen när finanskrisen på Wall Street inträffar 1929. Detta minskar konsumenternas köpkraft. Men på samma gång innebär eran många positiva händelser, företagets management professionaliseras, forskningen centraliseras och banbrytande produkter såsom Nescafé lanseras.

1921-1922

 

Fallande priser och höga aktienivåer leder till den första och enda finansiella förlusten för Nestlé & Anglo-Swiss, året är 1921. Bankmannen Louis Dapples anlitas för att hantera krisen. Han uppmuntrar företaget att anlita professionella ledare för första gången. Administrationen är centraliserad och forskningen slås ihop i ett laboratorium i Vevey i Schweiz.

1921-1922

 

 

1929

 

Företaget köper Schweizs största chokladföretag Peter-Cailler-Kohler, som funnits sedan 1819 då François Louis Cailler skapar ett av landets första choklad-varumärken Cailler. Choklad blir nu en väsentlig del av verksamheten för Nestlé & Anglo-Swiss..

1929

 

 

1934

 

Chokladdrinken Milo, med malt, lanseras i Australien, och succen gör att den senare exporteras till andra marknader. Företaget fortsätter att utveckla barn- och spädbarnsmat under mellankrigsperioden och lanserar Pelargon år 1934. Det är en dryck av mjölkpulver för spädbarn berikad med mjölksyrebakterier, för att underlätta barnens matsmältning.

1934

 

 

1936

 

En konkurrensutsatt chokladmarknad i Schweiz får Nestlé-Peter-Cailler-Kohler att vidareutveckla chokladsortimentet med Galak, en vit choklad, och Rayon en choklad med honung och luftbubblor. Vitaminer är ett starkt försäljningsargument för hälsoprodukter på 1930-talet och Nestlé lanserar vitamintillskottet Nestrovit år 1936.

1936

 

 

1938

 

Nescafé lanseras som ett ett ”puderextrakt av rent kaffe” som bevarar kaffets naturliga smak, men kan tillagas genom att enkelt tillsätta hett vatten. Produkten är skapad av Max Morgenthaler som börjar jobba med det 1929 då den brasilianska regeringen ber Nestlé & Anglo-Swiss att hitta ett användningsområde för landets stora överskott av kaffe.

1938

 

 
Rida ut stormen

När andra världskriget bryter ut 1939 påverkars i princip alla marknader. Nestlé & Anglo-Swiss fortsätter under svåra omständigeter att leverera till både civila och militären. År 1947 utvidgas företagets produktportfölj med Maggi soppor och fonder. Företagsnamnet blir Nestlé Alimentana.

1939

 

Av rädsla för att ockuperas av axelmakterna i Schweiz omplacerar Nestlé & Anglo-Swiss vissa chefer och ledare till ett nytt kontor i Stamford i USA. Detta kontor blir företagets andra huvudkontor under kriget. Kriget i Euorpa gör det omöjligt för Nestlé att exportera mjölk därifrån så företaget levererar till Afrika och Asien från USA och Australien och expanderar produktionen i Sydamerika.

1939

 

 


1942-1945

 

Initialt medför andra världkriget minskad försäljningen för Nescafé, men försäljningen tilltar när kriget fortsätter. När USA dras in i kriget blir Nestlé snabbt populärt bland amerikansk personal. Under slutet av kriget blir Nescafé inkluderat i nödhjälp i Japand och Europa. Nestea lanseras i slutet på 1940-talet.

1942-45

 

 

1947

 

Nestlé & Anglo Swiss fusioneras med det Schweiziska företaget Alimentana som producerar Maggi soppor, buljoner och kryddblandningar. Företaget byter namn till Nestlé Alimentana. Alimentana har funnits sedan 1884 när Julius Maggi utvecklade en proteinrik pulversoppa för att tackla undernäring.

1947

 

 
Enklare för konsumenterna

Under efterkrigstiden är tillväxten god och människor i USA och Europa spenderar pengar på maskiner som gör livet enklare såsom kylskåp och frysboxar. Människor väljer också gärna bekväm mat och Nestlé Alimentana möter detta behov med produkter såsom Nesquick och Maggis färdiga rätter.

1948

 

I USA lansserar Nestlé Alimentana ett pulvertea som är tillverkat med samma metod som Nescafé och kan serveras både varmt eller kallt. Nesquik som löses upp i kall mjölk lanseras också i USA och blir en storsäljare.

1948

 

 

1954

 

Nestlés barnflingor har funnits sedan 1948 som en puderprodukt men nylanseras nu som Cerelac. Initialt såldes det som buljongtärningar, Maggis smaksättare Fondor lanseras som ett pulver. Förpackat i en behändig shaker kan den nu användas som en krydda vid middagsbordet eller i köket

1954

 

 

1957

Konserverad ravioli lanseras under Maggis varumärke. Det blir en enorm succe som får Nestlé att lansera fler konserverade förberedda maträtter, detta blir ett nytt tillväxtsegment.

 
Från fryst mat till läkemedel

Uppköp gör att Nestlé får tillträde till snabbväxande nya områden såsom fryst mat samt att man utvidgar sin traditionella verksamhet inom mjölk, kaffe och konserverad mat. På 1970-talet utvecklar företaget verksamheten till att även omfatta läkemedel och kosmetik. Företaget börjar få kritik från olika aktivister som anser att företagets marknadsföring av barnmat är oetisk. Nestlé blir ett av de första företagen att applicera WHO-koden för bröstmjölksersättning genomgående i alla sina verksamheter världen över.

1960

 

När allt fler hushålls köper frys ökar efterfrågan på glass. Nestlé köper det tyska företaget Jopa och franska tillverkaren Heudebert-Gervais för att bygga på denna tillväxt. Man förvärvar även det Schweiziska företaget Frisco 1962. Företaget köper också matkonserveringsföretaget Crosse & Blackwell.

1960

 

 

1962

 

Nestlé köper det svenska företaget Findus med fryst mat från Marabou och utvecklar varumärket till att nå den internationella marknaden. Findus är ett av de första företagen som säljer fryst mat i Europa, från 1945.

1962

 

 

1968

CKylda mejeriprodukter blir allt mer populära, Nestlé köper den franska yogurt-producenten Chambourcy. Sent 70-tal lanseras Sveltesse med ett urval av yougurts till konsumenter som är måna om sin hälsa och vikt.

 


1969

Nestlé köper den franska varumärket Vittel som marknadsför buteljerat vatten.

 

 

1973

 

Nestlé förvärvar Stouffer Corporation från USA samt Libby, McNeill & Libby år 1976.

1973

 

 

1974

För första gången utvecklar Nestlé verksamheten bortom mat och dryck och blir en minoritets-aktieägare i det globala kosmetikföretaget L’Oréal.

 

 

1977

Företaget byter namn till Nestlé S.A, och fortsätter med sin diversifieringsstrategi. Man köper USA-baserade företaget Alcon Laboratories som tillverkar läkemedel. Allt färre ammar sina barn och detta leder till att aktivitster ifrågasätter företagens, inklusive Nestlés, marknadsföring av babymat. År 1977 uppmanar de till bojkott av Nestlés produkter.

 

 
Mot nutrition, hälsa och välbefinnande

Efter åratal av tillväxt disponerar Nestlé över olönsamma varumärken och fokuserar på dem som tillfredställer konsumenternas ökande hälsomedvetenhet. I enlighet med sin nya ambition att leverera ”Nutrition, hälsa och välbefinnande”. Företaget expanderar i USA, ÖstEuropa och Asien och har som målsättning att blir världsledande inom vatten, glass och djurmat.

1981

Stouffer’s Lean Cuisine frysta måltider lanseras med låg fetthalt, lågt kaloriintag och varumärket når imponerande försäljningsnivåer. Nestlé och L’Oreal etablerar Galderma som ett joint venturebolag inom dermatologi. Världshälsoorganisationen antar WHO-koden för bröstmjölksersättning och Nestlé är ett av de första företagen att utveckla policys baserade på koden och implementerar dem genomgående i företaget.

 

 

1985

 

Genom att förvärva USA-baserade Carnation Company för 3 miljarder US-dollar, adderar Nestlé varumärken såsom Carnation och Coffee-Mate till sin portfölj. Företaget inträder också på djurmatsmarknaden när det köper Friskies. 1986 Nespresso börjar med en enkel ide: möjliggör för vem som helst att göra en perfekt kopp kaffe, precis som en duktig barista.

1985

 

 

1988

 

Nestlé köper konfektyrföretaget Rowntree Mackintosh, från Storbritannien och adderar varumärken såsom KitKat, After Eight och Smarties till sin produktportfölj. Företaget förvärvar även Italienska företaget Buitoni-Perugina med pasta, sås och konfektyrprodukter.

1988

 

 

1991

Nestlé etablerar ett joint venture med General Mills, Cereal Partners Worldwide för att producera och marknadsföra frukostflingor globalt. Företaget skapar också ett joint venture med The Coca-Cola Company för att bilda Beverage Partners Worldwide, för att producera och marknadsföra varumärken såsom Nestea.

 

1992

 

Nestlé utvidgar sin verksamhet inom mineralvatten genom att förvärva Perrier Group från Frankrike. Nestlé Sources Internationales skapas som ett separate vattenföretag år 1993, företaget ändrar namn till Nestlé Waters 2002.

1992

 

 

1997

Nya CEO Peter Brabeck-Letmathe ser tillväxtmöjligheter i individanpassad nutrition. Han definierar Nestlés position som en ledare inom Nutrition, hälsa och välmående, kring millenieskiftet.

 

 

1998

 

Nestlé köper Italienska företaget Sanpellegrino Group, som marknadsför mineralvatten. Nestlé Pure Life lanseras i utvecklingsländer för att garantera rent och hälsosamt dricksvatten, och Aquarel lanseras i Europa två år senare.

1998

 

 

2000

 

The Sustainable Agricultural Intiative Nestlé (SAIN) lanseras för att främja samarbetet mellan lokala bönder. Målet är att förbättra deras levnadsstandard och säkra en hållbar tillgång på handelsvarorna.

2000

 

 

2001

 

Nestlé köper det amerikanska djurmatsföretaget Ralston Purina och slår ihop det med Nestlé Friskies Petcare för att etablera den nya marknadsledaren för djurmat, Nestlé Purina Petcare.

2001

 

 

2002

 

Efter att ha expanderat sin glassverskamhet under 1990-talet förvärvar Nestlé licensrättigheterna till premium tillverkaren Häagen-Dazs i USA och Kanada och köper Mövenpick och Dreyer´s Grand Ice Cream år 2003. Nestlé förvärvar även Chef America med fryst mat för 2,6 miljarder US-dollar.

2002

 

 
Att skapa gemensamt värde

Nestlé uttalar sin syn på affärsverksamheten med “Creating Shared Value” det vill säga att “Skapa gemensamt värde” för första gången. Samtidigt lanseras Nestlé Cocoa Plan och Nescafé Plan för att ytterligare utveckla hållbar tillgång av kakao och kaffe. Samtidigt som man stärker sin position i traditionella segment, bröstmjölksersättning och fryst mat, stärker företaget även sitt fokus på medicinsk nutrition.

2006

Nestlé uttalar sin målsättning med att driva verksamheten genom att “Skapa gemensamt värde” varmed alla åtaganden för aktieägarna även måste skapa värde för de samhällen där företaget verkar samt inom samhället i stort. Nestlé förvärar Jenny Craig samt Uncle Tobys som tillverkar frukostflingor.

 

 

2007

Ett växande fokus på medicinsk nutrition medför att Nestlé förvärvar Novartis Medical Nutrition. Man köper också barnmatsföretaget Gerber och mineralvattenproducenten Sources Minérales Henniez.

 

 

2009

 

Ett forum för att “Skapa gemensamt värde” (Creating shared value) hålls i New York med experter för att diskutera globala utmaningar inom nutrition, vatten och utveckling på landsbygden och rollen företag har för att hjälpa till att lösa dem. Detta forum blir ett årligt evenemang.

2009

 

 

2010

 

Nestlé förvärvar Kraft Foods verksamhet för fryst pizza. Nestlés Cocoa Plan och Nescafé Plan lanseras för att utveckla en hållbar leveranskedja av kakao och kaffe, förbättra sociala villkor för jordbrukarna och säkerställa att de går med vinst.

2010

 

 

2011

 

Nestlé Health Science och the Nestlé Institute of Health Sciences etableras för att forska inom nutrition för utveckling av produkter med målsättningen att förhindra och behandla kroniska medicinska tillstånd. Nestlé blir det första företaget att samarbeta med Fair Labor Association (FLA) för att angripa barnarbete inom kakaobranschen..

2011

 

 

2012

Nestlé förvärvar Wyeth Nutrition, tidigare Pfizer Nutrition, för 11.9 miljarder US-dollar för att stärka sin position inom nutrition för spädbarn.

 

 

2013

Nestlé Health Science köper det medicinska livsmedelsföretage Pamlab (USA) som specialiserat sig på medicinsk nutrition bland annat för patienter med depression. Vikt-företaget Jenny Craig säljs i USA och Oceanien.

 

 

2014

 

Genom Nestlé Skin Health tar Nestlé full kontroll över Galderma som är skapat med Lóréal 1981. Företaget avslutar också sitt joint venture med Innéov, ett kosmetiskt företag med kosttillskott som lanserades 2002. Galderma tar över delar av tillgångarna.

2014

 

 

2015

 

Nesté lanserar Cailler, det äldsta Schweiziska chokladvarumärket, som sin första choklad av allra högsta kvalitet. Franska frysmatföretaget Davigel säljs.

2015