Resorb Sport – det senaste inom vätskeersättning

Resorb har under årtionden varit det svenska folkets självklara val av vätskeersättning.
Nestlé Health Science, som tillverkar Resorb, har utvecklat en ny typ av vätskeersättning - Resorb Sport – utvecklad för att användas vid hård och långvarig fysisk ansträngning.

Resorb Sport är en kolhydrat-elektrolytlösning som förbättrar vattenupptaget vid hård fysisk ansträngning och därigenom kan bidra till att återställa kroppens salt- och vätskebalans. Den kommer i en praktisk doseringsförpackning som innehåller precis rätt mängd pulver för att blandas ner i en vattenflaska (250 ml) och innehåller endast 29 kalorier.

Precis som vid vissa sjukdomstillstånd eller i varmt klimat förlorar vi mycket vätska vid hård fysisk ansträngning. För att prestera på topp är det viktigt att hålla vätskebalansen på rätt nivå. Resorb Sport innehåller magnesium, som bland annat bidrar till normal muskelfunktion och även till att minska trötthet och utmattning.

En som vet vad hård fysisk ansträngning innebär är multisportaren Ida Svensson som driver bloggen Alla kan träna och är en av Resorb Sport Champions.

- Att upprätthålla vätskebalansen är extremt viktigt när man anstränger sig hårt. Jag märker detta när jag själv idrottar och i mitt arbete med att coacha och utbilda andra. Jag brukar tala om vikten av vätska och att det är en av grunderna till att nå sin fulla potential. Vad "hård fysisk träning" är varierar från person till person. Vätskebalansen är dock lika viktigt för alla, säger Ida Svensson.

Resorb Sport Champions och Tough Viking
För att bidra med träningsinspiration och belysa vikten av vätska samarbetar Resorb Sport med ett antal idrottsutövare inom olika idrotter. Resorb Sport Champions kommer löpande att dela med sig av träningstips och bjuda in till träningstillfällen under året.
Det första tillfället blir ett träningspass inför nordens största Obstacle Race Tough Viking i Hagaparken där Resorb Sport är en av sponsorerna.
Ida Svensson kommer att organisera ett träningspass den 6 maj för att ladda upp inför loppet.

- Vi är väldigt glada över att vara en av sponsorerna till Tough Viking eftersom det verkligen är en fysiskt krävande tävling där deltagarna är i behov av vätska. Några av våra Resorb Sport Champions kommer att delta i loppen och vi kommer att finnas på plats för att tala vätskebalans och dela ut produkter, säger Maria Roeck Hansen, varumärkesansvarig för Resorb i Norden.

Resorb Sport kan köpas i dagligvaruhandeln och på apotek i hela Sverige och har ett rekommenderat cirkapris på 75 kr.

Har du frågor kring detta är du välkommen att kontakta:

Maria Roeck Hansen Senior Brand Manager Nordic,
Nestlé Health Science
Tele: 08-561 525 00

Marie Louise Elmgren, Informationschef
Nestlé Sverige AB
Tele: 042-19 91 27, Mobil: 070-340 92 85

Pressbilder finns i vårt pressrum: www.mynewsdesk.com/se/nestle-nordic
Läs mer på vår hemsida: www.nestlehealthscience.se