Zoégas lanserar en ny smakrik mörkrost – Dark Forest

Helsingborg

Svensk kaffekultur blir mer och mer sofistikerad – och svenskarna blir allt mer utforskande och experimenterande i sitt kaffedrickande. Därför lanserar Zoégas det nya kaffet Dark Forest.

"Dark Forest är en blandning som är komponerad för att tilltala den växande skara som gillar snäppet smakrikare kaffe med fler nyanser", säger Ida Cederlund, sensoriker på Zoégas.

Dark Forest riktar sig till målmedvetna och kvalitetssökande kaffedrickare, med sin smakrika, bäriga mörkrost med toner av enbär och mörka bär.

"Trenden är tydlig. Vi köper alltmer mörkrost och betalar gärna lite mer för ett riktigt bra kaffe. Det är en trend som går igen i flera olika typer av dryck. Man kan dra paralleller till öl där vi också går mot en mörkare och mer exklusiv konsumtion", säger Cathrine Ossborn, Marknadschef på Zoégas.

Den nya produkten har en blandning av högklassiga bönor som noga valts ut och plockats på höglandet i Syd- och Centralamerika. Med balanserade väldoftande bönor från Östafrika “vill mörkrostningen ta dig till skogens mustigaste inre”, som Zoégas beskriver det. Smaken har även toner av enbär och en svag syrlighet från rönnbär och kaffet är till 100 procent rostat på Arabicabönor.

Dark Forest lanseras för första gången i februari på EDSDA On The Road – ett ambulerande evenemang på Centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö där heminredare och designers ställer ut sina möbler. Evenemanget är ett samarbete mellan Elle Decoration och Zoégas. EDSDA är en interiördesigntävling som anordnas av Elle i Sverige och internationellt. EDSDA On The Road är ett mobilt format där vinnarna i tävlingen åker runt och ställer ut.

Produktinformation ZOÉGAS Dark Forest finns i butik från vecka 7 med ett rekommenderat cirkapris på 46 kronor, för en förpackning på 500 gram. En förpackning räcker till cirka 80 koppar.

För frågor eller annan upplysning vänligen kontakta:

Cathrine Ossborn, marknadschef Zoégas Nestlé Sverige AB
Tele: 042-19 91 64 eller 070–543 40 47