Nestlés globala resultat 2013

Till pressreleaserfeb 13, 2014

  • Försäljningen av CHF 92.200 miljoner, +2,7%
  • 4,6% organisk tillväxt, 3,1% verklig tillväxt
  • Handel rörelsemarginal upp 20 punkter till 15,2%, en ökning med 40 punkter i oförändrade valutor
  • Underliggande resultat per aktie upp 11,0% i oförändrade valutor
  • Starkt operativt kassaflöde på SEK 15,0 miljarder
  • Föreslagen utdelning ökade till CHF 2,15 per aktie

Nestlés koncernchef Paul Bulcke: "Den makroekonomiska miljön under 2013 hade en svag tillväxt, minimal i utvecklingsländerna och under de senaste nivåerna på tillväxtmarknaderna. Vårt svar var att öka varumärkesstödet, påskynda innovationen och att se till att vår prissättning motsvarade konsumenternas behov. Detta gav kraft att fokusera på vår inre tillväxt och tillsammans med effektivitet och strukturella kostnadsbesparingar, som bidrog till marginalförbättring och starkt kassaflöde. Vi intensifierade också vår portföljförvaltning vilket resulterade i en del kostnader under 2013, men visar samtidigt att vi fokuserar på att ge våra medarbetare och resurser de bästa möjligheterna .

"Vår långsiktiga strategiska inriktning är att vi ska vara ledande inom Nutrition, Hälsa och Välbefinnande . Vi förstärkte denna strategi med skapandet av Nestlé Health Science och vi utökar nu till området för specialiserad medicinsk hudvårdsbehandling genom att inrätta Nestlé Skin Health SA.

"Förra året var en utmaning och 2014 kommer sannolikt också att vara detsamma. Vi kommer att fortsätta att arbeta disciplinerat och målinriktat enligt vår Nestlé-modell för lönsam tillväxt och resurseffektivitet . Jag förväntar mig därför att vår kapacitet 2014 kommer att motsvara förra årets och att vi under andra halvåret kommer att prestera bättre än marknaden med en tillväxt runt 5 %, marginalförbättringar och underliggande resultat per aktie i fasta valutor samt kapitaleffektivitet . "

Gruppresultat

Under 2013 ökade Nestlés försäljning med 2,7 % till CHF 92.200 miljarder, påverkat av en negativ valuta på 3,7 %. Den organiska tillväxten var 4,6 %, bestående av 3,1 % verklig tillväxt och 1,5 % prissättning . Förvärv, netto efter avyttringar, bidrog med 1,8 % till omsättningen.

Koncernens rörelseresultat var CHF 14,0 miljarder och motsvarande en marginal på 15,2 %, upp 20 baspunkter jämfört med föregående år och upp 40 baspunkter i konstant valuta .

Nestlé Continuous Excellence levererade mer än CHF 1,5 miljarder i effektivitet i alla delar av verksamheten. Detta tillsammans med minskade strukturkostnader gjorde det möjligt för oss att öka vårt varumärkesstöd och klara av högre omstruktureringskostnader.

  • Kostnaden för sålda varor minskade med 70 baspunkter som procent av försäljningen, också med stöd av en gynnsam kostnadmiljö.
  • Distributionskostnaderna minskade med 10 baspunkter.
  • Administrationskostnaderna minskade med 40 baspunkter, vilket återspeglar strukturella effektivitetsvinster även i våra pensionsplaner .
  • Totalt ökade marknadsföringskostnaderna med 60 baspunkter med konsumentinriktade utgifter upp 16,3 % i konstant valuta .
  • Nettoresultatet uppgick till CHF 10,0 miljarder och gick därmed ned något på grund av kostnader för portföljomstruktureringen och valutapåverkan. Som en följd av redovisade resultat per aktie CHF 3,14, sjönk 2,2 % . Underliggande resultat per aktie i oförändrade valutor ökade med 11,0 %
  • Koncernens operativa kassaflöde var fortsatt starkt på CHF 15,0 miljarder

Affärsrecension

Nestlé-koncernens organiska tillväxt var bred, 5,1 % i Amerika, 0,8 % i Europa och 7,4 % i Asien, Oceanien och Afrika. Vår verksamhet på utvecklade marknader växte med 1,0 %, och nådde en omsättning på CHF 51.400 miljoner. Våra tillväxtmarknader växte 9,3 % vilket ger en omsättning på CHF 40,8 miljarder .

Den verkliga tillväxten var 2,1 % i Amerika, 1,9 % i Europa och 5,9 % i Asien, Oceanien och Afrika . Tillväxten återspeglade vårt fokus på de prioriteringar som gör det möjligt för oss att förbättra marknaden: behålla vår konkurrenskraft genom att säkerställa att vi erbjuder konsumenterna bästa ”valua för pengarna” genom investerering i våra varumärken och att vi bygger kapacitet för att kunna leva upp till dagens utmaningar.