30 procent av Europas befolkning överviktig

Nestlé har de senaste två åren reducerat mer än 8600 ton socker från sina produkter. Arbetet med hälsosammare produkter fortsätter.

- När nästan 30 procent av Europas befolkning är överviktig har vi ett problem och det är dags at vi gör något åt det. Det sade Luis Cantarell, Nestlés högsta chef i Europa på en konferens i Bryssel i somras.

När Nestlé firade 150 års jubileum samlades mer än 300 politiker, journalister och beslutsfattare för att diskutera mat, hållbarhet och näring i Bryssel.

Nestlé stöttar det förslag som lagts fram av Nederländerna där man vill utveckla en ny potlitisk plattform för att motivera livsmedelsindustrin till att investera i sundare produkter i hela Europa.

- I dag har vi 28 olika nationella lösningar på samma problem i Europa. Om vi kan ersätta dessa med en gemensam, stark, långsiktig strategi kan vi skapa en bättre grund för konkurrens som driver innovationer för produkter med bra näringsvärde framåt, sa Cantarell.

Under de senaste två åren har Nestlé reducerat mer än 8600 ton socker från sina produkter samt 260 ton salt och 440 ton mättat fett. Inom kort kommer nya mål för reducering att kommuniceras

Förutom att förbättra redan existerande produkter i sin portfölj vill Nestlé också ta fram produkter med näring som är personligt anpassad. Detta ska göras inom Nestlé Health Science som etablerades år 2011. Idag forskar företaget på hur genetik och individuella faktorer påverkar hur maten ger en individ bäst effekt.

- Nästa generation produkter är personligt anpassad och kan spela en viktig roll för att öka livskvaliteten för befolkningen, sa Cantarell.

Nestlé och våra 39 åtaganden:

Nestlé i Europe:

Har du frågor kontakta: