Back to all stories
3 minutes read
Arbetet med att förse en familj med mat och omvårdnad går hand i hand. Om du är beredd att få din familj att äta bättre finns det inget bättre tillfälle än just nu att komma igång.

Genom att konsekvent fatta rätt beslut om mat och näring kan du visa hela familjen vägen till bättre hälsa. Förutom att förbättra hälsan kan näringsriktig kost främja tillväxt, stärka immunförsvaret och höja energinivån. Goda kostvanor kan till och med göra dig gladare och få dig att lyckas bättre i skolan och på jobbet.

Gör näringsriktig mat till en familjefråga – och besluta er för att välja ett sundare liv tillsammans. Alla familjemedlemmar kan använda följande tips för att hitta en ny väg till rätt kost.

1. Rätt början med rätt mat

 

För att ditt barn ska må bra livet igenom bör du utveckla goda matvanor redan under graviditeten – och sedan fortsätta att fatta näringsriktiga val åt ditt spädbarn.

Bröstmjölk är det allra bästa för nyfödda barn. Experter som Världshälsoorganisationen rekommenderar att spädbarn uteslutande äter bröstmjölk tills de är sex månader och att du därefter fortsätter att amma så länge som möjligt efter att du har introducerat de första smakportionerna.

När spädbarn är ungefär sex månader gamla brukar de vara redo att prova fast föda. BVC kan hjälpa dig att avgöra om ditt barn är tillräckligt stort. Järnberikad barngröt är ett jättebra sätt att hjälpa barnet att få i sig tillräckligt mycket järn. Lägg sedan till frukt och grönsaker en i taget, med några dagars mellanrum innan du introducerar ett nytt livsmedel.

Var noga med att maten har en storlek och konsistens som passar barnets utvecklingsnivå. Börja med puré och gå sedan gradvis över till mjuka, små bitar i takt med att barnet lär sig tugga. Genom att servera många sorters åldersanpassad mat med rätt näringsinnehåll ger du också ditt barn chansen att uppleva olika smaker och dofter.

2. Locka in barnen i köket

Om du är förälder kan du räkna med att någon studerar dig. Var därför noga med att ditt barn ser att du äter mer frukt, grönsaker och fullkorn – och mindre mängder söt, fet och salt mat. Förklara varför det är bättre att dricka mjölk eller vatten än sockerhaltiga drycker.

Planera dagen så att ni kan äta tillsammans. Gemensamma måltider är ett bra tillfälle att återkoppla med hela familjen och engagera barnen i positiva och roliga diskussioner om vad det innebär att leva sunt.

 

Fråga barnen om de vill vara med och handla maten, planera måltider och laga till dem. Samtidigt tillägnar de sig färdigheter som de har nytta av hela livet. En studie fastställde till och med att barn som hjälper till att laga mat äter mer grönsaker än dem som inte deltar i köket.

Svårt att få barnen att testa ny mat? Ge inte upp. Forskning visar att små barn kan behöva provsmaka en ny grönsak upp till tio gånger innan de lär sig tycka om den.

3. Matförråd för växande tonåringar

Näringsriktig kost är väldigt viktig under tonårstiden, men kan vara en utmaning. Tonåringar utvecklar personliga smaklökar. De växer oavbrutet – och är alltid i farten.

Gör det enkelt för dem att äta nyttigt. Fyll kylen och skafferiet med enkel, tilltalande mat – allt från fruktsallad och färdigskurna grönsaker till smoothies, fullkornswraps, soppor och smörgåsar. För en vettig dryck med gott om protein som även tonåringar gillar, välj chokladmjölk, som innehåller nio viktiga näringsämnen, bland annat D-vitamin, kalcium och kalium.

Även om tonåringarnas näringsbehov ökar ställs de också inför nya, känslomässiga utmaningar – vilket kan få dem att äta för mycket, hoppa över måltider eller banta. Håll utkik efter ohälsosamma tendenser när din tonåring äter och var medveten om hur han eller han ser på sin egen kropp. Fortsätt erbjuda avslappnade och positiva familjemåltider.

4. Väx upp, inte ur

När vi når medelåldern börjar matsmältningen sakta ner. Vi behöver färre kalorier, men det är svårt att bryta gamla vanor. Då kan mindful-måltider vara bra.

Duka bordet, stäng av alla enheter och njut av varje tugga. Duka bordet, stäng av alla enheter och njut av varje tugga. Du känner dig mer tillfredsställd efter måltiderna och mindre frestad att småäta. Dra ner på alkoholkonsumtionen och glöm inte vattenflaskan.

Och om dina portioner omärkt har vuxit i storlek med åren är det också dags att ta hjälp av några portionstips (pdf, 630 kB) .

5. Äldre och klokare matalternativ

Många människor tappar aptiten när de blir äldre, kanske på grund av förändrade smaklökar, tandproblem, medicin eller sjukdom.

Även om energibehovet minskar är dock näringsriktig kost väldigt viktig även för seniorer. Och det är aldrig för sent att genomföra positiva förändringar.

Om du eller en äldre familjemedlem har svårt att handla färsk mat tillräckligt ofta, beställ maten på nätet. Eller köp frukt och grönsaker frysta eller konserverade, det kan vara lika nyttigt som färska. Läs på etiketterna för att undvika extra socker eller salt och tänk på att dricka mycket vatten.

Om viktminskning blir ett problem, fundera på om näringsdryck kan vara ett alternativ eller om en måltid kan ersättas med dryck. Dagens näringsdrycker är ett välsmakande sätt att täcka upp luckor när det gäller näring, kalori- eller proteinintag.

Så tveka inte, tryck på nollställningsknappen idag. Besluta dig för att byta ut dina gamla matvanor mot sundare från och med nu. Och gör det tillsammans.