Back to all stories
2 minutes read
En stressig morgon kan det vara svårt att äta en hälsosam och varierad frukost. När tiden är knapp kan en snabb och söt frukost locka mer än ett hälsosamt alternativ. En varierad frukost går dock att göra mycket snabbt och kan till och med förberedas kvällen innan för dem som har riktigt bråttom på morgonen.

En hälsosam frukost ska innehålla både fullkorn, mejeriprodukter, grönsaker, frukt eller bär. Du bör också äta protein för en näringsriktig frukost.

- Det är bra om man kan inkludera fullkorn i frukosten, eftersom det ger dig både vitaminer, mineraler och fibrer. Du kan ha enkelt tillsätta fullkorn genom att till exempel äta havregröt, fullkornsbröd, flingor med fullkorn eller müsli, säger Per Frank, doktor i motionfysiologi och nutritionist på Nestlé.

En möjlighet att undvika söta snacks och tomma kalorier på morgonen är att förbereda en nyttig frukost kvällen innan. En varierad frukost ger energi hela dagen, så det är klokt att satsa på att hitta en rutin som fungerar.

- En räddare en stressig morgon är en gröt eller smoothie som är förberedd kvällen innan. Även müsli ger en bra start på dagen. Om du har extremt ont om tid är det bra att ta en banan eller annan frukt, säger Per Frank.

Frukosten är värd att äta även om tiden är knapp och den minskar suget efter sötsaker under resten av dagen. En hälsosam frukost bör vara näringsriktig och innehålla tillräckligt med protein och energi. Frukosten hjälper oss att fungera bättre på jobbet och i skolan.

- Att äta frukost verkar även ha positiva effekter för den kognitiva prestandan samma morgon, säger Per.