Back to all stories
2 minutes read
Allt färre familjer har tid att äta middag tillsammans. Sociala media och andra aktiviteter gör det svårt för familjemedlemmarna att få tid för en gemensam middag. Detta är olyckligt eftersom det på många sätt är bra för oss att äta tillsammans.

För 15 år sedan var det vanligare att familjer i Sverige åt middag tillsammans. Middagen var mer än en måltid. Det var en tid då familjen pratade och man kunde uppdatera varandra om dagens händelser. Middagen var också en viktig social «unifier». Det senaste decenniet har sociala medier och andra aktiviteter tagit över och många familjer, även de med barn, äter mer sällan tillsammans. Detta är olyckligt av många skäl.

Varför borde vi äta tillsammans?

  • Att äta tillsammans hjälper familjer/vänner att bygga starkare relationer.

  • Om vi ersätter den gemensamma hemmamiddagen med en måltid on the go, är det mer      sannolikt att vi äter ohälsosam mat.

  • Vetenskapliga studier visar att barn som ofta äter middag med familjen är mindre benägna att använda droger.

  • Barn som ofta äter middag med familjen presterar bättre i skolan.

  • Barn som inte äter middag med familjen minst två gånger i veckan är oftare överviktiga.

Men alla har inte möjlighet att äta tillsammans med någon annan. I Sverige är var fjärde hushåll ensamhushåll. Detta gör oss till det ensammaste landet i världen. (Norge och Finland har liknande siffror). Att vara singel betyder inte nödvändigtvis att du är ensam, men 15 procent av den svenska befolkningen som ofta äter ensam uppfattar detta som ett problem, enligt en undersökning  som gjorts av Yougov för Nestlé.

- Varför nöja sig med att äta tillsammans? Förbered maten ihop, det ger ännu fler fördelar och är jättekul. Det är ett trevligt sätt att spendera tid med dina vänner och det finns alltid något att lära av andra. Barn som ingår i matlagningen är mer benägna att uppskatta maten och får en bra grund för resten av sitt liv om hur man förbereder god och hälsosam mat, säger Per Frank, Nutrition Health and Wellness Manager på Nestlé Nordic.

Nestlé Matbarometer 2016, en undersökning genomförd för Nestlé av undersökningsföretaget YouGov. Över 1000 intervjuer genomfördes på svenskar över 18 år under perioden 4-12 Februari 2016.